Eesti Pank: kütuse hinnavahe Lätiga ei tulene ainult keskkonnanõuetest (11)

Kaspar Oja
, Eesti Panga ökonomist
Copy
Tankimine.
Tankimine. Foto: Tairo Lutter

Eesti Panga ökonomist Kaspar Oja kostis Eesti Õliühingu vastulauset kommenteerides, et mootorikütusele kehtestatud biolisandi nõue selgitab küll osaliselt, miks siinne bensiinihind Lätist erineb, kuid ilmselt mitte täielikult.

Euroopa Komisjoni kütuse hindade arvutused näitavad, et kütused on Eestis Lätist kallimad ka makse arvestamata. Eriti suur vahe kütuse hindade vahel ilma maksudeta tekkis 2020. aasta kevadel, kui maailmaturul nafta odavnes, aga Eestis oli kütuse hinnalangus väiksem kui naaberriikides - mitte ainult Lätiga võrreldes, vaid ka Soomega.

Kui vaatame, kuidas muutus samal ajal kütuse impordihind (vaatlesin bensiini), siis see langes nii Eestis kui ka Lätis ühtmoodi. Kui võtame juurde kolmanda andmeallika ehk statistikaameti arvutused kaubandusliku juudehindluse kohta, siis näeme ka selle näitaja puhul, et 2020. aasta kevadel kütusemüüjate kaubanduslik juurdehindlus kasvas. See näitaja oli 2019. aastal sõltuvalt kvartalist kuus kuni kümme protsenti. 2020. aasta esimeses kvartalis oli juurdehindlus üheksa protsenti ehk varasemale sarnane, kuid teises kvartalis oli juurdehindlus koguni 21 kvartalis ehk kogu andmerea kõrgeim. Käesoleva aasta alguseks langes juurdehindlus jälle 12 protsendile. 2020. aasta juurdehindluse järsk tõus langeb ajaliselt kokku Eesti ja Läti kütuse hinna erinevuse suurenemisega.

Biolisand selgitab osa kütuse hinna erinevusest, kuid ilmselt mitte kogu erinevust. Mul on eriti suured kahtlused selles osas, et biolisand selgitaks 2020. aasta kevade väiksemat kütuse hinna langust. Ka Soomes langesid ilma maksudeta kütuse hinnad 2020. aasta kevadel rohkem.

Kütuse hindade rahvusvahelised võrdlused on mõeldud selleks, et tuua rohkem läbipaistvust kütuse hinnastamisse ja kaitsta sedasi tarbijat. Biolisandi ümber käinud arutelu illustreerib seda, et biolisandi kasutamine on vähendanud kütuse hindade läbipaistvust. Ühest küljest on kütusemüüjal õigus, et tema kulud on kasvanud. Teisest küljest on tarbijal väga keeruline aru saada, kas selline hinnatõus on põhjendatud või on tegemist lihtsalt ettekäändega.

Kommentaarid (11)
Copy
Tagasi üles