Ülimalt populaarne Hiina kiirmoe e-pood norib moeloojatega tüli

Elina Liibak
Copy
Odavad hinnad tekitavad ostumaaniat
Odavad hinnad tekitavad ostumaaniat Foto: Kuvatõmmised Youtube´ist

Mitmed rõivabrändid, sealhulgas Dr Martensi tootja AirWair International, süüdistavad Shein´i platvormi nende kaubamärgi õiguste rikkumises, vahendab Financial Times.

Populaarse Hiina e-poe Sheini uusimatel moetrendidel põhinevad disainid on äpi lennutanud allalaadimise edetabelite tippu. Saidi populaarsus seisneb suurandmete ja analüütika ära kasutamisel, kus uusimate moetrendide põhjal tootmine võtab ülimalt lühikese aja, vahel isegi paar päeva.

Selline saavutus on tekitanud küsimusi, kas sellise tootmiskiirusega säilivad õiglased töötingimusted, kuigi Shein on kinnitanud, et nad hoiavad oma tootjatel silma peal. Nende tooted pärinevad suurest Hiinas baseeruvast tootjate võrgustikust, mille toodangut müüakse ülejäänud maailmale, pakkudes tarneid enam kui 200-le erinevale riigile.

Taunimisväärne ärimudel

Alates ettevõtte loomisest aastal 2008 on saanud e-poest globaalne hitt just noorema generatsiooni hulgas oma trendikate ja äärmiselt odavate rõivastega. Selle aasta mais oli Sheini äpp nii Apple´i kui Google´i edetabelis esimene e-poodide kategoorias. Aga suuresti on Sheini märkimisväärne edu tulnud tänu tahtlikule kaubamärkide kasutamisõiguseid rikkuva ärimudeliga.  

Kuulsate Dr Martensi saabaste tootja AirWair International on esitanud hagi Sheini vastu. Ettevõtte süüdistab platvormi tahtlikult võltstoodangu müümises, viidates «Martin saapale», mida oli võimalik saidilt osta. Veel oli 20 teise toote disainid müügil oluliselt odavama hinnaga kui reaalne Dr Martensi jalavari. 

Lisaks süüdistas AirWair Sheini ja tolle tütarsaiti Romwet mitte ainult disainide kopeerimises, vaid ka Dr Martensi enda tootefotode kasutamist eesmärgiga inimesi võltsinguid ostma panna.

Sotsiaalmeedias on ka mitmed väikesed moeloojad ja disainerid väljendanud oma pahameelt. Sheini süüdistatakse järjepidevas intellektuaalse omandi varguses. 

Väikeettevõtjad kaebamas Sheini peale
Väikeettevõtjad kaebamas Sheini peale Illustratsioon: Kuvatõmmised Twitterist

Shein on väitnud, et neil on sügav austus kunstnike ja disanerite vastu. «Me võtame igat kaebust kaubamärgi õiguste rikkumise kohta tõsiselt ja teostame põhjaliku uurimist, võttes need tootjad vastutusele.»

e-kommertsi eksperdi Web Smithi sõnul on taolised hagid muutunud kiirmoetööstuse üheks osaks. «Sheini kasvu vaadates, on nad arvestanud selliste probleemidega, kuid seni kuni ettevõttel säilib niivõrd suur edu, on äriliselt kasulik neil liigutada suurtes kogustes toodangut - isegi kui selline protsess intellektuaalse omandi norme rikub».

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles