Uber on Suurbritannias välja tulemas spetsiaalselt sõidujagamisteenuse osutamiseks disainitud autodega. Need erinevad tavalistest pereautodest, sest sõitjate vajadused on erinevad. Autod toob turule Uberi partnerettevõte.
Sõidujagamisteenuse pakkujad on Eestis endiselt lindprii staatuses
Möödunud aastal sulges Uber 45 kontorit üle maailma, nende seas ka Eesti kontori, ning koondas 7000 inimest. Töötab vaid äpp, ent kui palju juhte ja kliente seda siin kasutab, Uber ei avalda.
Eesti äpikasutajate muresid lahendab Poola kontor, kes pakub tuge kogu siinsele regioonile. Uberi sõidujagajate õiguste eest ei võitle siin enam keegi, nii on sõidujagajad sisuliselt endiselt väljaspool seadusi ja neile ei laiene mingeid sotsiaalseid garantiisid.
«Kogu nende tegevuse eesmärk on optimeerida makse,» ütles transporditöötajate ametiühingu esimees Üllar Kallas. «Kui nad oleksid töölepinguga töötajad, saaksid nad ka kaitset. Praegu on kogu vastutus juhil, kes töötab piiramatu tööajaga ja vastutab õnnetuste eest. See ei ole inimestele kasulik, vaid lausa halb.»
Paljud sõidujagajatest juhid töötavad mitmes ettevõttes ja sõidavad paralleelselt nii Uberi kui ka Bolti all. Samamoodi teevad ka taksojuhid, kes võtavad dispetšeritelt tulevate tellimuste kõrval tellimusi ka sõidujagamisplatvormidelt.
«Riigi poolt oleks mõistlik need asjad ära reguleerida, seda nii sotsiaalsete garantiide kui ka tööaja arvestuse mõttes,» ütles Kallas. «Harvad ei ole need juhud, kus inimene on öösel taksot sõitnud ja hommikul hüppab bussirooli. See ei kuulu kellegi järelevalve alla. Inimene töötab üle, läheb puruks ja on lõpuks meie kõigi õlul.»
Kui sotsiaalsed garantiid kuuluvad sotsiaalministeeriumi valdkonda, siis majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalas on autovedu tegevate sõidukijuhtide töö- ja puhkeaeg.
Nende töö- ja puhkeaja normid sätestab Euroopa Liidu direktiiv, kuid paraku platvormitöötajatele see ei laiene ja lähtuda tuleb üldistest töölepinguseadusest tulenevatest normidest.
Sotsiaalministeeriumi töö- ja pensionipoliitika osakonna juhataja Ulla Saare sõnul ei ole Uberi, Bolti ja Yandeksi juhtidel ministeeriumile teadaolevalt töölepinguid, mistõttu tööinspektsioon nende töö- ja puhkeaja järele ei valva. Samuti pole neil töölepinguseadusest tulenevaid garantiisid.
Eesti Taksojuhtide Liidu juhatuse liige Toomas Nõulik ütleb, et pole Uberist ammu enam midagi kuulnud. «Küllap mõni juht seal toimetab, aga üldiselt on Bolt ja Yandeks ainult,» sõnas ta.
Küsimusele, kas taksojuhid võiks sõidujagajad Eestis ka oma liitu võtta, et ühiselt huvide eest seista, vastas ta, et sellist mõtet silmapiiril ei ole.