Luminori panga teatel on kliimanõuete karmistumine ja elektroonikakomponentide defitsiidist tingitud tarneraskused tekitanud autoturul olukorra, kus mõnda mudelit peab ootama ligi 10 kuud; samas on liisingutaotluste arv võrreldes aastataguse ajaga kõvasti kasvanud.
Luminor: autoturul on tekkinud järjekord
Luminori liisingu juhi Andrus Soodla sõnul on hoolimata koroonakriisist nõudlus autoturul püsinud viimase aasta jooksul ja ka praegu üllatavalt tugevana, ent pakkumine on vähenenud. Selle taga on kaks olulist faktorit, millest esimene on otseselt seotud Euroopa Liidu kliimaeesmärkidega.
«Teatavasti toimub autotootjate seas väga suures mahus üleminek uuele tehnoloogiale, mille on tinginud surve vähendada süsihappegaasi emissioone,» ütles Soodla pressiteates.
«Uute autode pakkumist või õigemini pakkumise vähenemist mõjutab selgelt elektrifitseerimise ehk süsihappegaasi heite vähendamise eesmärk. Elektrilised ja hübriidsõidukid on teatavasti vähem saastavad, ent nõuavad tootjatelt kaasaegsetemate tehnoloogiate kasutusele võtmist, mis omakorda tõstab autode hindu,» märkis ta.
Lisaks mõjutavad autotootjaid elektroonikakomponentide ehk kiipide tarneraskused. See on tinginud olukorra, kus paljudel tootjatel seisavad peaaegu valmis autod platsil, kuid puuduvad teatud komponendid, mis laseksid autod lõpuni toota.
«Mitmete tootjate mudelivalikust on seetõttu tänaseks osa mudeleid eemaldatud või siis kehtestatud väga pikad tarneajad,» ütles Soodla.
Keerulistele aegadele vaatamata on liisinguturg märgatavalt elavnenud. Võrreldes tänavust esimest nelja kuud eelmise aasta sama ajaga, on sõiduautode puhul liisingutaotluste kasv olnud pea 50 protsenti – uute autode puhul tuli Luminori taotlusi 65 protsenti rohkem kui mullu ning kasutatud autode puhul 33 protsenti rohkem.
Hoolimata olukorrast, kus pakkumine ei vasta kasvanud nõudlusele, ei prognoosi Soodla siiski uute autode kiiret hinnatõusu. Pigem kasvavad autode hinnad selle arvelt, et üha rohkem tuleb pakkumisse hübriid- ja elektriautosid, mille tootmiskulud ning seeläbi ka müügihind on bensiini- ja diiselsõidukitest kõrgem.
Samuti tuleb vähemalt lähemas tulevikus uute autode ostjatel leppida mõnevõrra kesisema valikuga kui näiteks aasta tagasi.