Riigikogu peab võtma juuli alguseks vastu võlaõigusseaduse ja tarbijakaitseseaduse muudatused, et kaitsta Eesti tarbija õiguseid digitaalse sisuga toote või teenuse ostmisel.
Tarbija saab digiteenuste ostmisel õigusi juurde
Digitaalseks sisuks või teenuseks on näiteks tarkvara, nutitelefoni rakendused, arvutimängud, e-raamatud, video- ja muusikafailid, voogedastusteenused, pilvelahendused, sotsiaalmeedia.
Valitsuses heakskiidu saanud seaduse muudatustes sätestatakse tingimused, millele peab digitaalne sisu või teenus vastama, ja pannakse ettevõtjale vastutus, kui digitaalsel sisul on mingi puudus, näiteks kui internetist alla laaditud muusikafail ei hakka tarbija seadmes mängima või mõni nutirakendus lõpetab töötamise.
Justiitsministeeriumi eraõiguse talituse nõuniku Kaidi Urgase sõnul vastutab müüja tulevikus üldreeglina tervikuna kõigi nende digielemendiga toodete eest, mis vajavad tööks digisisu - näiteks nutitelerid, -telefonid, -kellad.
«Kui ma ostan nutitelefoni, siis sellest pole kasu, kui homme jookseb tarkvara kokku ja ma ei saa seda kasutada,» selgitas Urgas.
See muudatus paneb ettevõtjatele vastutuse oma lepingupartnerite valimisel. Tarbija ei pea oma pretensioonidega pöörduma tootja poole, vaid see vastutus pannakse toote või teenuse üleandjale.
Samuti pikeneb müüja vastutuse tähtaeg, kui lepingus nähakse ette, et digiteenust osutatakse pikema aja jooksul kui kaks aastat. Samuti pikeneb ümberpööratud tõendamiskoormuse tähtaeg seniselt kuuelt kuult aastale, mille jooksul peab müüja tõendama, et müüdud toode ei olnud juba müügi hetkel vigane.
Justiitsminister Maris Lauri sõnul praegu digitaalse sisu lepingutega seonduv nii Eesti kui Euroopa Liidu õiguses reguleeritud väga vähe ja uued reeglid täidavad selle lünga.
«Eelnõu eesmärk on kaotada mitmed lepinguõiguslikud tõkked ja ühtlustada õigusraamistikud, mis seni on takistanud piiriülest kaubandust ning tagada õiglane konkurents,» sõnas ta.
Seadus hakkab kehtima 1. jaanuarist ja kehtivad neile tehingutele, mis tehakse pärast 1. jaanuari 2022.
Tagasiulatuvat mõju neil toodete osas ei ole. Teenuste kestvuslepingute ajal ilmnevatele uutele asjaoludele digiteenuste tarbimises rakenduvad aga uued reeglid.