Hiljuti käis Luisk mööblimessil. «Paraku see on niimoodi – maailm otsib mingeid asju, aga otsitakse pigem ajaloost,» rääkis ta. Disaineri sõnul miksitakse praegu kokku nii viiekümnendaid kui kaheksakümnendaid.
Valgusti jutustab oma loo
Luisk ütleb, et tavalise inimese jaoks on kindla peale minek valida lamp tootja järgi ja eelistada just natuke klassikaks muutunud lampe, samuti Eesti disaini.
«Eestis on päris palju disainereid,» tõdeb ta. «Kui inimestel on erisoovid või erilahendused, siis ka nende puhul leiab väljundi. Väga paljusid asju saab siin toota, pole ju piiranguid, mida ei saaks teha – ei materjali ega ka tehnoloogiate kohalt.»
Värvide mäng
Ja rääkides trendidest: kui kunstis on kuldreegliks kõikide reeglite rikkumine, siis valgustite maailmas on Luisu sõnul samamoodi: esmapilgul tundub lahendus jabur või
ootamatu. Aga see kogub tuure ja on mingil hetkel juba üldisem asi. Ja sina oled selleks ajaks juba hoopis järgmisel tasemel.
«Värvidega on natuke lihtsam – kui moetööstuses on mingisugused hooajavärvid, siis selles (valgustuse – L. M.) majanduses on ka nii, natuke,» selgitas Luisk. «Aga nende värvidega on niimoodi, et lambitööstusesse tuleb see mood väikese viivitusega ja kestab kauem.»
Konkreetsetest värvidest toob disainer välja n-ö päristoonid – hallid, valged, pruunid. «Aga ma tahtsin jutuga sinna jõuda, et väljapakutud trendivärvid on pigem neile, kes ise trende ei loo, tõsisemad tegijad ei tegele trendide järgimisega, vaid pigem nad loovad need ise ja annavad järgmiseks paariks aastaks ise selle koodi ette. Trende järgivad need firmad, kes pole päris tipus.»
«Mööblitööstuses tuleb igal aastal soovituslik värvipalett välja, see enam-vähem kattub ka näiteks moetööstuse suundadega,» sõnas Lutheri Stuudio omanik Madle Mühlbach. Ta leiab, et ühel heal valgustidisaineril peab olema selline visioon, mis ei arvesta ainult praeguseid trende, vaid loob uut, näeb suundi, mis tulevad kahe või kolme või viie aasta pärast.
Disainer paneb oma loomingus kokku nii loovuse, tehnilised teadmised kui ka ajaloolise pagasi. «Ja siis tekib sellest innovatiivne lahendus.»
Lamp peab valgust andma
Innovatsiooni näiteks on stuudios väljasolev õrnade liblikatega valgusti. Luisk selgitab, et uus trend on ka see, kui valgusti jutustab loo. «Näiteks seesama liblikas – liblikas ka ju lendab, lamp hõljub ka ju lae all,» selgitab disainer ja lisab naerdes, et see on küll natuke primitiivne võrdlus.
Mühlbachi sõnul kipub praegusel ajal klient nii teadlik olema, et lamp võib ju ilus olla, aga kui see valgust ei anna, ostetakse mõni muu.
«Siin tuleme selle juurde, et kas otsitakse meeleoluvalgust või üldvalgust,» nendib ta. «Kui otsitakse üldvalgust, siis valgusti võib oma kujult väga meeldida, aga kui see vajalikku valgustugevust välja ei anna, loobutakse sellest praktilistel kaalutlustel. Kui on vaja meeleoluvalgust, on võimalusi rohkem otsustada disaini ja välimuse põhjal.»
Lisaks disainile on tema sõnul oluline see, kuidas disainer suudab kokku panna tehnilise poole ja valgustugevuse, ideaalis lausa reguleeritava valgustugevuse. «Igasugune reguleeritavus – see on see, mis tulevikus muutub olulisemaks,» leiab Mühlbach.
Meeleoluvalgust kasutatakse aina rohkem. «Valgus, mis valgustab välja su toa ilusama nurga, peidab prügi teises nurgas,» selgitab Mühlbach naerdes. Või teisiti öeldes: valgusega saab rõhutada seda, mida rõhutada tahad. Keerukama valguslahenduse väljatöötamine aga eeldab pisut suuremat teadlikkust võimalustest ning oma soovidest.
«Iga kodu ja iga valguslahendus on eriline,» sõnab Luisk. Ta leiab, et liigne klammerdumine trendide külge pole parim. Pigem peaks usaldama seda, mis meeldib, sest see ongi sinu kodule omane ja kirjeldab sinu kodu kõige paremini.
Ta ise arvab, et tulevikus midagi väga olulist ei muutu, et kuskile ei kao kupliga valgustid. Võib-olla valgusti enda väljanägemine muutub vähem oluliseks, pigem on see valgus, mis toimib.
«On klassikalisi ja barokseid kodusid. See tingib ju selle, mis stiilis valgusti valitakse. Ma usun, et kümne aasta pärast ei ole see pilt muutunud. Head asjad on jäänud ja hooajakaup – see vahetub,» võtab Luisk trendi-teema kokku.