E-poodide sooduskampaaniaid kontrollides tuvastas Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) peamiste rikkumistena tegelikust kõrgema tavahinna kuvamise tarbijaile enne sooduskampaaniat, kampaaniate lõpukuupäeva avaldamata jätmise ning liigsagedad kampaaniad.
E-poes on oht saada tüssatud soodushinnaga pakkumistega
Möödunud aastal alustas TTJA e-poodide sooduskampaaniate kontrolli ning kontrollib sooduskampaaniaid ka suuremates ehituskauplustes, mööblikauplustes ja e-kaubamajades. TTJA jälgib 20 e-kauplust ning seirab iga päev üle 600 toote.
Esimese kvartali jooksul on üks enim tuvastatud rikkumisi tavahinna eksitav kuvamine tarbijatele, selgitas TTJA kaubandustalituse jurist Maarja Mere. «Kaupleja tõstab enne sooduskampaaniat hinnad üheks-kaheks päevaks kõrgemaks, et näidata allahindluse suurust tegelikust suuremana. Selline kauplemisvõte on tarbijat eksitav ja keelatud,» rõhutas ta.
Teiseks tuvastas kontroll, et soodusmüügikampaaniad ei olnud ajaliselt piiratud ehk sooduskampaania lõpukuupäeva ei olnud tarbijale avaldatud. «Sooduskampaanial peab olema algus- ja lõpukuupäev,» märkis Mere ja lisas, et lõpukuupäev tuleb märkida ka hooajalistele allahindlustele või lõpumüükidele.
Kolmandaks tuvastati e-kaupluste kontrollimiste käigus, et soodusmüügikampaaniaid korraldatakse sageli järjestikku või väga lühikese aja järel, mistõttu ei saa tarbija aru, milline on toote tavahind ja mis on soodushinnaga kaasnev hinnaeelis.
Kontrollid jätkuvad
Kui tarbijal tekib soodusmüügiga seoses küsimusi, tasub küsida kauplejalt infot. Kui kauba tavahind on märgitud võrdluses teiste kaupluste tavahindadega väga suureks, kutsub TTJA tarbijaid üles märkama ja tähele panema, et kas kaupleja pakutav hinnaeelis vastab tegelikkusele.
Eelmise aasta alguses viis TTJA läbi sooduskampaaniate kontrolli kuues suuremas ehituspoes. Kontrolli tulemusest selgus, et kuuest suuremast ehituspoest ei eksitanud ostjat soodustustega vaid üks.
TTJA kontrollis eelmisel aastal ka tava- ja soodushindu Eesti suurimates e-kauplustes. Iga päev seirati üle 1500 toote 35 e-kauplusest. Suurem osa tuvastatud rikkumistest oli seotud tavahinna tarbijale kuvamisega. Nimelt tõstsid mõned kauplejad enne sooduskampaaniat toodete tavahinda ning soodusmüügi ajal kehtinud soodushinnad olid tegelikult varasemad tavahinnad.
TTJA jätkab Eesti suurimate e-kaupluste sooduskampaaniate kontrollimist terve aasta vältel.