/nginx/o/2021/04/13/13726131t1hb723.jpg)
Koroonakriisi põhjustatud muutused USA ja Euroopa tarbijate ostuharjumustes ning Suessi kanalikriisi järelmõjud globaalsele transpordi- ja logistikavõrgustikule on merevedude hinna üles ajanud ning see avaldub varem või hiljem ka kaupade hindades.
Segadused Euroopat ja USAd Aasiaga ühendaval laevateel kestavad ka pärast Suessi kanali vabastamist ning laevade kuhjumine sadamates jätkub. Koroonaviiruse tõttu kasvanud tarbimine maailma rikkamates riikides ning viiruse esimese laine tõttu tasakaalust välja viidud transpordiühendused on tekitanud olukorra, kus konteinerilaevaettevõtted saavad endale lubada kõrgeid hindu ning sisse kasseerida suuri kasumeid. Ookeanikaubalaeva ettevõtete 2020. aasta viimase kvartali kogukasum oli üheksa miljardit dollarit, tänavuse esimese kasumi tulemuseks prognoositakse kaks korda nii palju, teatas logistikaettevõte Loadstar portaalile GCaptain.
Laevaettevõte Cosco Shipping kinnitas, et prahihind on mitu kvartalit järjest kerkinud keskmiselt 54 protsenti. Laevavedude hindade tõusu pidurdumist ei ennusta ka teised laevafirmad ega analüütikud ning prognoosivad, et vedajad kavatsevad hiigelkasumeid välja võtta veel vähemalt kaks aastat. Selle põhjuseks on pandeemia ajal plahvatuslikult kasvanud tarbimine, sadamate ülekoormatus ning tarneahelate suutmatus suurenenud nõudlust rahuldada. Vedajate sõnul viib see laevafirmade poolse tingimuste dikteerimiseni ning hinnatõusu jätkumiseni.
Ülemaailmse konteinerikaubanduse indikaatori ehk Drewry indeksi järgi tõusid kaubaveo hinnad Aasiast Euroopasse eelmise nädalaga viis protsenti ning 40-jalase kaubakonteineri veo hind kerkis 7852 dollarini, kuid praktikas maksavad vedajad oluliselt rohkem, sest konteinerilaevaliinide võimsused on üle broneeritud ning laevafirmad saavad kehtestada mitmesuguseid lisatasusid.
Laevafirma Hapag-Lloyd juhatuse esimees kinnitas, et konteinerite kättesaadavus järgmisel paaril kuul ei parane ning ta pole optimistlik normaalsusse naasmise osas ka kolmandas kvartalis.
Missugune saab olema kogu kriisi kaugem mõju, ei ole analüütikud ühel meelel. Valitseva kasumimeeleolu tõttu on alanud uus võidujooks veelgi suuremate laevade ehitamiseks, mis omakorda võib põhjustada uue ülepakkumise ja viia laevanduse järgmisse kriisi, hoiatas Loadstar.