Valitsus andis neljapäeval heakskiidu Eesti liitumisele Euroopa Liidu (EL) liikuvuspaketi vastu esitatud kohtuhagidega, et seista ELi ühisturu väärtuste ja rohe-eesmärkide täitmise eest.
Eesti läheb Euroopa Liidu otsuse vastu kohtusse (7)
Majandus- ja taristuminister Taavi Aasa sõnul ei käi Euroopa Parlamendi heaks kiidetud põhimõtted sama jalga teiste ELi eesmärkidega, kus soovitakse liikuda järjest enam rohelisema transpordi ja konkurentsivõimelisema majanduskeskkonna poole.
«On täiesti põhjendamatu ja keskkonnavaenulik sundida kaubaautosid regulaarselt sõitma tühjalt tagasi koduriiki. Esiteks seab see Eesti vedajad ebasoodsasse konkurentsi, tõstab kaupade veohinda ja halvendab tervikuna meie majanduse konkurentsivõimet. Teiseks, tühivedude tegemine suurendab oluliselt ökoloogilist jalajälge,» ütles minister pressiteates.
Aas lisas, et ka komisjon leidis oma hiljutises mõjuanalüüsis, et tühivedude tegemine põhjustab aastas kuni 2,9 miljonit tonni täiendavaid süsinikdioksiidi heitmeid, suurendades sellega maanteevedude süsinikdioksiidi heidet aastas ligi 5 protsendi võrra. «Lisaks toovad NOx ja PM2,5 heitmed kaasa veel kuni 25,9 miljoni euro väärtuses kulutusi erinevate kahjude tekkimisest,» märkis minister.
Samuti on Aasa sõnul arusaamatu rahvusvahelistel autovedudel kehtestatud nõue kohaldada autojuhtidele marsruudile jäävate riikide palga ja puhkuse nõudeid, kui sellistel vedudel liikmesriigi siseveoturul teenuseid ju ei osutata. «Tegemist on kaupade ja teenuste vabale liikumisele seatud protektsionistlike piirangutega, mis ei ole kooskõlas ühisturu põhiväärtustega,» lisas ta.
Liikuvuspakett jõustus eelmise aasta 21. augustil, kuid mitmed uued nõuded kohalduvad järk-järgult järgnevatel aastatel. Liikuvuspaketiga muutusid sõidukijuhtide töö- ja puhkeaja nõuded, autoveo-ettevõtjana tegutsemise ja rahvusvahelisele autoveoturule juurdepääsu reeglid ja kehtestati uued normid rahvusvahelistel vedudel sõidukijuhtide lähetamisele.
Eesti seisukohad esitab Euroopa Kohtule välisministeerium. Liikuvuspaketi vastu on juba esitanud kohtuhagid Leedu, Bulgaaria, Rumeenia, Küpros, Malta, Ungari ja Poola.