Tallinna ja Helsingi vahelist raudteetunnelit planeeriv Finest Bay Area Development teatas plaanist rajada uurimiskeskus Soomes tegevuse lõpetavas vase- ja niklikaevanduses, kirjutab Yle.
Tallinna tunneli rajaja katsetab ehitust Euroopa sügavaimas kaevanduses (7)
Kokkulepe Pyhäjärvi linnaga sõlmiti eelmisel nädalal, teatas Finest Bay üks asutaja Kustaa Valtonen. «Viime seal läbi erinevaid teste ja pilootprojekte seoses tunneli ehitusega,» lisas ta. Mehe sõnul pole mingit põhjust, miks tunneli ehitus ei võiks alata juba 2025. aastal.
Pyhäsälmi kaevandus, kus asub sajakilomeetrine tunnelivõrgustik, lõpetab plaanide kohaselt selle aasta lõpus tegevuse. Põhja-Pohjanmaa maakonnas asuv sajakilomeetrise tunnelivõrgustikuga kaevandus ulatub 1,4 kilomeetrit maa alla ning on Euroopa sügavaim mitteväärismetallikaevandus. Valtoneni sõnul on kaevandus sobilik näiteks meretunneli ehitajate koolitamiseks.
Pyhäjärvi linnapea Henrik Kiviniemi sõnul on tal hea meel, et kaevanduses mingisugune tegevus jätkub ning märkis, et kokkuleppe eesmärk on leevendada sulgemisega seotud negatiivseid mõjusid. Ta lisas, et koolitust viiakse läbi kohalike haridusasutuste, ülikoolide ja polütehnikumidega. Kustaa Valtoneni kinnitusel saavad loodavas uurimiskeskuses tööd ka kohalikud.
«Praeguses faasis on keeruline hinnata selle mõju tööhõivele, kuid mingisugune mõju sel kindlasti on,» sõnas ta.
Tehissaared ja pilvelõhkujad
Finest Bay Area Developmenti eestvedaja Peter Vesterbacka on peamiselt tuntud populaarse mobiilimängu Angry Birds'i aastatetaguse eduga. Ta on lubanud, et Helsingi ja Tallinna ühendav raudteetunnel pakuks kuueaastase ehitusfaasi jooksul aastas tööd 30 000 inimesele. 24 000 töötajaist oleksid soomlased, on ettevõte märkinud.
Valtonen on öelnud, et tunneliplaan pole vaid maa-alune projekt, vaid hõlmaks endas ka tehissaari ja nendele ehitatavaid pilvelõhkujaid.
Keskerakonna ja Reformierakonna koalitsioonileppes seisab, et võimuliit käivitab Tallinna–Helsingi tunneli eestvedamise ja positiivse initsiatiivi riiklikul tasemel Soomega suhtlemisel.
Viimati oli tunneli rajamise teema päevakorras möödunud suvel, kui riigihalduse minister Jaak Aab andis mõista, et valitsus tõmbas Vesterbacka projektile kriipsu peale ning raudteetunnelit hakkavad eest vedama hoopiski riikide valitsused. Soome transpordiministeeriumi ajas kannapööre segadusse, kuna riikidel pole ühist tunneliprojekti, mida vedada.