Viimastel aastatel on Eesti kütuseturul toimunud märkimisväärsed muutused, alustades taastuvenergia osakaaluga ehk biokütuselisandiga mootorikütuste kohustuslikust kasutuselevõtust ning lõpetades alternatiivkütuste taristu arendamisega. See on vajanud kiiret kohanemisvõimet nii kütusemüüjate kui tarbijate poolt, samuti sisendanud palju ebakindlust valikute õigsuse osas pikemas perspektiivis.
Paar aastat tagasi võeti Euroopa Parlamendis vastu direktiiv, mille eesmärk oli muuta transpordikütused keskkonnasõbralikumaks. Seejuures seati sihiks, et aastaks 2020 peab iga Euroopa Liidu liikmesriik tagama, et tarnitavas transpordikütuses oleks taastuvenergia osakaal vähemalt 10 protsenti. Eesti oli viimane liikmesriik, kes alustas kohustuse rakendamist ja tegi seda tempokalt läbi arvukate seadusemuudatuste.
Näiteks, kui 2018. ja 2019. aastal oli riiklik nõue täita taastuvenergiasisaldus iga müüdava liitri põhiselt, siis 2020. aastal muudeti seadust, võimaldades taastuvenergiasisalduse kohustust täita tarnija summaarse portfelli põhiselt.
Mootorikütuste tarnijate jaoks andis seaduse selline muutmine taastuvenergiakohustuse täitmiseks juurde paindlikkust, lõpptarbijate jaoks aga tekkis tanklates mõningane segadus – mida mulle müüakse ja mida peaksin eelistama. Kiired muutused ei arvestanud tarbijate valmisolekut muudatustele reageerida ning biokütuseid kasutada.
Biolisandita mootoribensiini 98 osa on kasvanud 50 protsendini
Nii oleme täna olukorras, kus biokomponendita ehk etanoolita kütuse 98 tarbimine on kasvanud 50 protsendini kogu bensiinitarbimisest ja seda ka sõidukite puhul, mis vajavad tegelikkuses mootorikütust 95.
See on selge märk, et Eesti tarbijad ei näinud siis ega näe ka täna eelist ja vajadust tarbida etanooliga mootoribensiine ning vastupidiselt soovitule on mootoribensiini 98 tarbimise osakaalu hüppelise kasvuga taastuvenergia summaarne kogus hoopis vähenenud. Sellest ei võida ei keskkond ega tarbija.