Itaalias ägenesid eile kasinuse ja majandusreformide vastased protestid. Kõrgete kütusehindade vastu meelt avaldavate veoautojuhtide aktsioon levis üle maa, tõkestades tõsiselt liiklust võtmelise tähtsusega maanteedel.
Itaalias on teede tõkestamise nädal
Majanduse liberaliseerimise seaduse vastu streikisid ka taksojuhid, reedel katkestavad oma töö raudteetöötajad. Hiljem ühinevad advokaadid, apteekrid ja bensiinijaamade operaatorid.
Kuna peaminister Mario Monti viibis Brüsselis Euroopa Liidu rahandusministritele oma plaane esitlemas, pidi olukorraga tegelema siseminister Anna Maria Cancellieri, kes teatas, et valitsus ei kavatse teede blokeerimist taluda.
Samas selgitas Cancellieri, et ministrid on avatud «tolerantsiks ja dialoogiks».
Protestide pärast on juba hakanud kannatama põllumajandussektor, eriti Sitsiilias, kus põllumehed on pidanud pärast nädala jagu kestnud ummistusi oma toodangut ära viskama.
Peamine oht ähvardab valitsuse liberaliseerimispaketti aga ilmselt parlamendist, kus on tunda huvigruppide suurt survet seadust lahjendada. Et seadus jõusse jääks, peab parlament selle 60 päeva jooksul heaks kiitma.
Silvio Berlusconi, kes novembris tagasi astuma oli sunnitud, näib valmistuvat poliitiliseks comeback’iks, kuigi arvamusküsitluste valguses saaks ta parempoolne koalitsioon varajastel valimistel vasakpoolsetelt haledalt lüüa. Itaalia avalikkus on siiani valdavalt Monti valitsust ja liberaliseerimismeetmeid toetaval seisukohal.
«Monti arstirohi ei ole mõjunud,» ütles Berlusconi nädalavahetusel. «Me ootame kutset tagasi valitsusse, kuna meid valiti demokraatlikul teel.»
Analüütikud on juhtinud tähelepanu sellele, et enam kui kolmandik Itaalia parlamendi liikmeid esindab selliseid elukutseid nagu advokaadid, arstid ja notarid, kelle gildid on vaidlustanud seaduse, mis tühistas miinimumtariifid ja üritab eemaldada tõkked antud valdkondadesse sisenemisel.
Monti pöördus nädalavahetusel televisiooni vahendusel rahva poole ja selgitas, et liberaliseerimispakett võimaldaks Itaalial hakata keskmises perspektiivis kasvama ülejäänud euroalaga võrreldavas tempos – pärast aastakümne pikkust stagnatsiooni.
Majandusportaali lavoce.info andmetel puudutavad liberaliseerimismeetmed sektoreid, mis moodustavad 22 protsenti Itaalia majandusest, mis omakorda on euroalas suuruselt kolmas.
Taksopeatused Itaalia suurlinnades olid eile tühjad, veoautojuhid lubavad tõkestada teid kuni nädala lõpuni.
Copyright The Financial Times Limited 2012