Eelmisel nädalal kutsus merenduseksperte ühendav Eesti Merenduse Nõukoda kokku meresektoris tegutsevate ettevõtete ja organisatsioonide ümarlaua, et arutada meremehi puudutava aegunud seadusandluse uuendamist. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi, sotsiaalministeeriumi ja tööinspektsiooni esindajad vaatamata kutsele arutelul ei osalenud.
«Meretöö teemad on aastaid olnud osa Eesti merenduse konkurentsivõime projektist, mille eesmärk on tuua laevad Eesti lipu alla ja panna nad teenima meie riigi majandust. Kahjuks ei ole seda võimalik teostada ühepoolselt, vaid vajab aktiivset koostööd avaliku sektoriga,» märkis merenduse nõukoja president, kaugesõidukapten ja viitseadmiral erus Tarmo Kõuts.
Taltech Eesti Mereakadeemias toimunud ümarlaual osalesid laevandussektori, ametiühingute ja merendsega seotud erialaliitude esindajad. Korralajad rõhutasid, et kaubalaevade laevaperesid puudutav seadusandlus on mereriigi konkurentsivõime tõstmisel oluline temaatika, kuna meretöötajate tööjõuturg on ülemaailmne ning konkureerida tuleb ka odavtööjõu- ning mugavuslipuriikidega.
Arutelul olid vaatluse all laevapere korduvad tähtajalised töölepingud, ületunnitöö, töö- ja puhkeaeg merel ning kolmandatest riikidest pärit meremeeste maksustamise küsimused. Ümarlauakoosoleku tulemusena valminud seisukoha esitab nõukoda seadusemuudatusettepanekutena. Kas ja mil määral ametnikud ja poliitikud eksperte laevapere tööd ja maksustamist puudutavates küsimustes kuulda võtavad, ei ole merenduse asjatundjad aga optimistlikud.
Varasemalt on merendusvaldkonna eksperdid ja ametnikud jäänud mitmetes merenduse jaoks olulistes otsustes eriarvamustele, sealhulgas näiteks riiklik merenduspoliitika, Eesti merenduse juhtimise korraldamine ning veeteede ameti liitmine transpordiametiga.
Vaidlus veeteede ameti likvideerimise üle jätkub
Valitsuse otsus kaotada riigireformi käigus iseseisev veeteede amet ning liita see koos maanteeameti ja lennuametiga üheks transpordiametiks, pälvis merendusekspertide pahameele algusest peale. Juhiti tähelepanu, et merenduse haldamine on Eestis niigi killustunud kuni üheksa erineva ministeeriumi haldusaladesse ning valdkonna liitmisel maanteeametiga väheneb merenduse osatähtsus veelgi. Viidates poliitilisele kokkuleppele viis valitsus ametite liitmise tänavu siiski läbi ning alates 2021. aasta esimesest jaanuarist läheb veeteede ameti senine tegevus ühendatud transpordiameti alluvusse.