Novembris oli võrreldes eelmise kuuga näha ligi viieprotsendilist kulutuste kukkumist ning enim on kannatanud reisimise ning meelelahutuse ja väljas söömise valdkond, selgub SEB kliendiandmete statistikast.
Tarbija ettevaatlikkus käib käsikäes üha mustema koroonastatistikaga
«Analüüsime Eesti inimeste tarbijakäitumist alates selle aasta veebruarist ning teise laine pealt näeme selgelt, et tarbimise ettevaatlikkus käib käsikäes koroonadiagnoosi arvude kasvuga,» ütles SEB Balti kliendianalüüsi ja andmeteaduse juht Lennart Kitt pressiteates.
«Ärevad uudised panevad inimesi tarbimist edasi lükkama ja rohkem säästma ning isegi pühade-eelne kulutuste buum ei suuda eestlaste tarbimist eelmise aastaga võrreldavale tasemele viia,» lisas ta.
Võrreldes eelmise aasta novembriga on tänavused kaardiostud kahanenud ligi nelja protsendi võrra ning oktoobriga võrreldes on toimunud viieprotsendiline kukkumine. Eelmise kuuga võrreldes on enim kannatanud 23-protsendise langusega kulutused reisimisele, 16 protsendiga väljas söömine ning 14 protsendiga meelelahutuse valdkond.
Seejuures detsembri esimene nädal näitab veelgi teravamaid pidurdumise märke.
Samas on statistikas selgelt näha kulude erinevust olenevalt kulutaja vanusest. Tudengiealised kaardikasutajad vanuses 18–25 on väljas söömist piiranud vaid viie protsendi ulatuses, kuid vanuse kasvades ollakse oluliselt ettevaatlikumad ja vanuserühmas 66+ on toimunud rohkem kui 30 protsendi suurune vähenemine.
Eestist rangemaid piiranguid rakendanud Lätis ja Leedus on söögikohtadele seotud piirangute tõttu kogu valmistoidu sektor kannatanud vastavalt 35 ja 43 protsenti.
«Sel aastal käib inimeste tarbimisjulgus käsikäes koroonaolukorraga ning kui haiguse kiire levik jätkub, võib meid oodata mõnevõrra keerulisem talv nii tervishoiu kui ka majanduse kontekstis,» märkis Kitt.