Hinnalangus pole Eesti majanduse jaoks võõras
Käsikäes koroonaviirusega saadab Eesti majandust juba üheksandat kuud deflatsioon ehk keskmise majapidamise tarbitavad teenused ja kaubad on muutunud mullusega võrreldes odavamaks.
Novembris kahanes tarbijahinnaindeks eelmise aasta sama kuuga võrreldes 1,1 protsenti, aasta keskmisena on hinnad langenud 0,4 protsenti. Majanduse heast tervisest see mõistagi ei räägi, ent teisalt pole deflatsioon siinmail ennekuulmatu nähtus.
Viimane taoline periood esines Eestis aastatel 2014–2016, kui tarbijahinnaindeks oli languses lausa 26 kuud järjest. Teisalt ei toonud pikk deflatsiooniline periood toona endaga kaasa suuremaid tagasilööke majandusele, sest hinnalanguse põhjustasid välised tegurid, ennekõike just nafta odavnemine.
Sarnaselt tolle ajaga on ka praegu peamine tarbijahinnaindeksi languse põhjus kütusehinnad, ent sel korral on oma panuse andnud ka riik, langetades jõuliselt diisliaktsiisi.
Kes tunneb hinnalangust?
Kuivõrd tunneme hinnalangust enda rahakoti põhjal, ei oleneb mitte statistilisest keskmisest, vaid iga inimese isiklikest tarbimisharjumustest. Praegu kipub aga statistiline keskmine «valetama» rohkem kui tavapäraselt.
Nimelt arvutatakse tarbijahinnaindeksi aluseks olevad kaalud, mis kirjeldavad, kui palju majapidamised iga toodet ja teenust tarbivad, mineviku baasil, ent koroonakriis muudab tarbimisharjumusi olevikus – ja mitte vähe.
Näiteks on lennukipiletite või hotellis ööbimise hind küll odavnenud, kuid muutunud samas suhteliselt ebaoluliseks, sest võimalused nende tarbimiseks on oluliselt piiratud.
Sarnaselt on viimastel nädalatel ulatuslikumaks muutunud kodukontoris töötamine vähendanud nõudlust autokütuse ja väljas söömise järele, tähtsustades samas näiteks poes müüdava toidukauba ja kodus tarbitava elektri ning vee hinna.