Koroonakriis põhjustas paljude ürituste, sealhulgas kontsertide ärajäämise, mis Euroopa Liidu (EL) nõustamiskeskuse teatel on põhjustanud tarbijate ja korraldajate vahel hulga vaidlusi.
Nõustamiskeskus: ärajäänud üritused tekitavad vaidlusi
Sageli on Eestis toimuma pidanud kontsertide korraldajateks teise riigi ettevõtjad, mistõttu saab Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus kaebusi piletiraha tagasi nõudvatelt tarbijatelt.
«Tarbija peaks alati enne pileti ostmist vaatama, kes on kontserdi korraldaja, sest ürituse toimumise eest vastutab just korraldaja, mitte pileteid müüv ettevõte. Ürituse ärajäämisel tuleb tarbijal pretensioon ning raha tagastamise nõue esitada korraldajale,» selgitas EL-i tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru.
Teise riigi korraldaja vastu suunatud kaebuste puhul sõltuvad tarbija õigused näiteks sellest, kas üritus pidi toimuma Eestis või mõnes muus riigis. Kui koroonaleviku tõttu tühistatud üritus pidi toimuma Eestis, on tarbija õigused reguleeritud Eestis kehtivate seadustega. Tarbija võib korraldajaga kokku leppida, et tagasimakse asemel saab pileti hiljem toimuvale üritusele või hüvitatakse kulu kinkekaardiga. Kui alternatiivid tarbijale ei sobi, on õigus lepingust taganeda ja küsida tagasi kogu makstud tasu. Teises riigis toimuma pidanud ürituste korral sõltuvad tarbija õigused vastava riigi seadustest.
Lisaks kontserdi eest tasutud piletirahale on tarbijal ürituste tühistamise korral ka muid võimalikke lisakulusid. «Näiteks võib tarbija olla teinud kulutusi hotellile, lennupiletitele või autorendile. Selliste teenuste tasuta tühistamine või muutmine sõltub lepingutingimustest, seega, kui tarbijal on broneeritud tühistamisvõimaluseta majutus, ei anna kontserdi ära jäämine tarbijale alust nõuda hotellilt ettemakstud raha tagastamist,» kommenteeris Tammaru.
Kui piletid on ostetud Eestist ning ka ürituse toimumispaik on Eesti, kuid kontserdi korraldaja on teises riigis registreeritud ettevõte, puudub tarbijal võimalus kaebuse lahendamiseks Eesti tarbijavaidluste komisjonis. Komisjonil on pädevus lahendada vaid vaidlusi, mille üheks osapooleks on Eestis registreeritud ettevõte. Teise EL-i riigi kauplejaga tekkinud vaidluste korral pakub kaebuse lahendamise teenust EL-i tarbija nõustamiskeskus.
Lisaks kontsertide ärajäämisele on tarbijate kaebused aeg-ajalt seotud ka sellega, et väljakuulutatud peaesineja või -esinejad jäid tulemata. Tarbija õigus sellises olukorras piletiraha tagasi saada sõltub juhtumi asjaoludest. «Näiteks kuii tarbija on enne kontserdialale sisenemist teadlik, et väljakuulutatud peaesineja ei esine, kuid otsustab siiski kontserti kuulata, ei saa hiljem nõuda piletiraha tagasi, sest ta nõustus kavas toimunud muudatustega,» lisas Tammaru. Kui aga peaesineja ärajäämine või muud olulised muudatused selguvad alles pärast kontserdialale sisenemist, siis võib tarbija nõuda näiteks piletihinna alandamist.