Kui muidu kasutatakse turvast rohkelt kütteväärtuse ja väetise loomiseks, siis pole enam sugugi haruldane, et seda rikkalikku koostisega maavara, mis teatud kihis rabas sisaldab niinimetatud raviturba omadusi, kasutatakse ka ilutoodete valmistamiseks üldse mitte kaugel, siinsamas Eestis. Balneoloogilisest ehk rahvakeeli raviturbast ilutoodetele keskenduva Aesti asutaja Heiki Kanne räägib lähemalt, kuidas ta ideeni jõudis, miks turvas nii eriline on ning annab nõu, kuidas pealtnäha looduslikul ja päriselt looduslikul vahet teha.
Õe peanaha probleemist turbast looduskosmeetikani
Kuidas Te looduskosmeetikani jõudsite?
2007. aastal oli mu õel probleem juuste väljalangemisega. Ta sai küll Eestist erinevaid soovitusi, kuid mitte abi oma juuste ja peanaha probleemidele. Internetist infot otsides ja olukorra lahendamiseks sattus õde Soomes välja töötatud metoodikale, mis on andnud tänaseks päevaks positiivseid tulemusi Eestis väga paljudele inimestele peanaha probleemide leevendamisel ja juuste väljalangemise pidurdamisel. Selle metoodika ja ravilahendustega tegeleb Eestis Juuste Akadeemia. Metoodika toimimiseks oli üheks oluliseks komponendiks balneoloogiline turvas, mida kasutati peanaha sügavpuhastuseks, sh ärritunud, häiritud mikroflooraga peanaha mikrofloora taastamiseks. Ükski juukseravi ei saa efektiivselt toimida, kui peanahk pole puhas ja terve. Kasutades balneoloogilist turvast, mida õde Soomest ostis, tekitas see meie perekonnas arutelusid. Kui antud maavara tõesti nii hästi toimib, siis kas Eestiski võib leiduda sobivat balneoloogilist turvast ja mida huvitavat saaks tervise ja naha parema heaolu nimel valmis teha? Otsustasin iseseisvalt infot hakata koguma turbast ja turba omaduste kohta, teadmata sellel hetkel, kas saadaval infol ärilist tulevikku on. Eestis oli turbast ilutooted kaardistamata valdkond tol ajal, kus informatsiooni hankimiseks pidime ka uurimustöid tegema. Iga positiivne teaduslik vastus, mille saime, balneoloogilise turba toime kohta nahal, andis aina enam motivatsiooni oma aega edasisse investeerida. Olgu siinkohal mainitud, et enne olin ametilt tennisetreener. Seega see maailm oli minu jaoks täiesti uus, aga samas põnev väljakutse, olla millegi uue teerajaja.
Mis hetkest teadmiste omandamisest ja katsetamistest äri välja kujunes?
2013 – 2014 alustasime turbamaskide müümisega spaadele. See kõik läks aga väga vaevaliselt. Ei osanud äriliselt lõpuni välja mõelda, mis väärtusi spaad sooviksid meilt saada, kuidas toodet hinnastada, spaadel endal tundus olevat mingi ringkaitse, et uusi tegijaid väga ligi ei lastud. Kokkuvõttes oli meil äriliselt vähe teadmisi, kuidas tulemusliku koostööni jõuda.
Kuidas siis koostööni jõudsite? Millisest hetkest tundsite, et see, mille nimel vaeva olete näinud, hakkab vilja kandma?
See oli 2015. aastal, kui saime valmis Eesti esimese turbašampooniga. Tunne oli ülev, sest Eesti ajaloos polnud keegi varem turbast šampooni teinud. Saime enne, kui toode müüki jõudis Anne & Stiili Iluauhindade konkursilt tunnustava auhinna, kui Eesti parim looduslik ilutoode 2015. Selle uudise peale pöördusid paljud edasimüüjad meie poole ja soovisid toodet müüma hakata.
Kuidas nimeni „Aesti“ jõudsite? Mida see tähendab?
Soovisime, et kaubamärk peegeldaks toote ürgsust, sest turvas on meil Eestis kohati isegi 10000 aastat olnud. Hakkasime otsima Eesti rahvamuistse iidseid sõnu. Valikus oli pikalt ka „bog“, mis tähendab inglise keeles raba ja vene keeles jumalat, aga sõna ise kõlas väga pehmelt. Siis sattusime peale informatsioonile, et Rooma ajaloolase Tacituse kirjutatud teoses "Germania" kirjeldasid germaanlased, kes seilasid Läänemerel, ida kaldal elavaid rahvaid, eeskätt eestlasi Aestideks. Aesti on Eesti algupärane nimi. Ühe versiooni järgi pärineb nimi germaanlastelt ja tähendab “aistan” ehk austama. Leidsime, et Eesti algupärane nimi sobib hästi Eesti ajaloos auväärse looduslikku maavara turbast valmistatud ilutoodete nimeks.
Miks siis ikkagi turvas, miks see nii eriline on?
Turvas on osa puhtast ja puutumata loodusest. Raba on koht, kus õhk on alati värske, taimestik rikkalik ja vesi justkui puhtuse oaas. Üksikutes paikades rabades leidub kõrge humiinainete sisaldusega turvast, mida peetakse lausa maailma parimaks looduslikuks ravimiks inimese nahale. Aastatuhandete vältel on turbasse talletunud rabas kasvanud taimede jõud, mis sisaldab endas rohkelt looduslikke mineraale ja inimese nahale kasulikke bioaktiivseid aineid. Eriliseks teeb turba temas sisalduvad mitmete bioaktiivsete koostisosade ning looduslike mineraalide koosmõju, mille tulemust pole võimalik järele teha ühegi kaasaegse tehnoloogiaga.
Kui lihtne või keeruline on turbaga töötada?
Turvas on kapriisne toormaterjal. Üksinda olles toimib hästi, kui aga soovida panna turvas ühilduma teiste komponentidega, mille tulemusel saaks valmistada mitmekülgsemaid ilutooteid inimeste igapäevaellu, siis olid tulemused visad tulema. Lõpuks mõistsime, et ainukene viis turvast „taltsutada” on välja töötada metoodika, mis annaks meile tooraine, mis lubaks stabiiselt ühesuguseid tulemusi lõpptoodete valmistamisel saada. Võtsime ette pika arendusprotsessi, arendades välja tehnoloogia, mille tulemusel saavutasime turba filtreerimise. Saadud tulemus andis meile puhta, 100% orgaanilise, stabiilse ja rikkaliku koostisega turba.
Mis on need peamised väärtused, mida soovite läbi iga toote edasi anda?
Me soovime Aestis valmistada Eesti turbast ilutooteid, mis on looduslikult puhtad ja kasulikud nii nagu üks raba oma olemuselt ise on.
Praegu on väga palju ümberringi n-ö looduslikku lähenemist, konkurents on turul küllaltki tihe. Tihtipeale sõna „looduslik“ mõne toote juures ei pruugi tähendada, et ta päriselt looduslik oleks, sest kui koostisosi vaadata ja lugeda, on seal ikkagi sulfaate, parabeene ja šampoonides silikooni — esialgu tundub, et toode on väga hea, juuksed jäävad siledaks, aga tegelikult teeb see ju hoopis juustele kihi, mis ei lase läbi hapnikku ja muid juustele vajalikke aineid. Seda kõike tuleb osata teada, tavatarbijale piisab sellest, et pakendil on kirjas „looduslik“. Millele soovitate kindlasti koostist lugedes tähelepanu pöörata? Kuidas siis ikkagi aru saada, kas toode on tõesti meile kasulik ja looduslik, või ainult näiliselt?
Lühikene, kiire ja aus vastus on, et olenemata, mida tootja lubab tarbijale, toode on või teeb, siis kõik taandub suuresti katsetamisele ja googeldamisele, et millist tagasisidet teised tarbijad toote kohta on andnud. Iga inimese nahk ja juuksed on erinevad, mille vajadus ajas muutub. Aina rohkem teevad suured ettevõtted maailmas selles osas lobitööd, et saada uusi õigusi, mida sõnale „looduslik“ võib tootele omistada. Üks trikk, mida paljud šampoonide masstootjad teevad, on see, et nad toovad pakendil välja, et toode sisaldab komponenti, mis on 100% looduslik. Rõhutan, et sisaldab komponenti ehk üks komponent kogu sisust on looduslik. Küll aga tuuakse see suurelt pakendil välja nii, et tarbijal tekiks ekslik arvamus, et kogu toode on looduslik. Aestis oleme mõistnud, et see toodete virvarr on tarbijale segadust tekitav, milline toode kellelegi sobida võiks ja oleme loomas süsteemi, mis aitaks inimestel paremini ilumaailmas toodete lõikes orienteeruda.
Kui algselt keskendusite šampoonidele ja juuksehooldusele, siis tänaseks olete välja toonud tooteid kogu keha hoolduseks. Mis on võib-olla veel need lähiaastate arengusuunad, mille poole tahaksite Aestiga jõuda?
Aestil on täna valikus 9 toodet, millest 8 on müügil Eestis. Oleme viimased kolm aastat müünud tooteid USA ja UK Amazonis, kus näeme kõige suuremat kasvupotensiaali järgnevatel aastatel. Oleme tooteid müünud ka Kanadasse ja enamus Euroopa riikidesse. Hetkel oleme kompamas Jaapani turgu, kus Põhja-Euroopa tooteid väärtustatakse. Näeme, et järgneva kahe aasta jooksul Aesti toodete valik peaaegu kahekordistub. Meie turg on täna pigem nišš, kus inimesed otsivad konkreetsele soovile tooteid ja soovime ka edaspidi hoida oma suunda, et lahendame inimese jaoks ühe kindla vajaduse. Täpsema valiku Aesti toodetest leiab meie kodulehelt https://aesti.ee/tooted/, kus saab endale tooteid mugavalt proovimiseks tellida.