Kas tunnete seda E-Piimas ka?
Tänapäeval on juhtkondadele väga suur väljakutse, kuidas tööjõu suure voolavusega tagada stabiilselt kõrge kvaliteet ja kliendi rahulolu. Seda on järjest raskem saavutada. Ka piima ja juustu tootmisel.
Meil on palju juhtumeid, kus inimesed tahavad kohe puhkusele minna, kui ilmad lähevad ilusaks. Me siis vastame, et kõigile ei saa korraga puhkust anda, sest keegi peab ka tööd tegema. Seepeale tuleb järgmine päev kümme sinist lehte.
Millal see täpsemalt tulnud on? Kas nüüd, kui piirid kinni läksid?
Probleem on pikaajaline, aga see süvenes selgelt koroonakriisiga, kui piirid läksid kinni ja välistööjõu ligipääs oli tunduvalt raskendatud.
Näeme ka enda ühistu liikmete pealt, et olukord on väga kriitiline. Farmi omanik laiutab käsi, sest ei tea, kellega ta homme lehmi lüpsab. Nad ütlevad, et peavad ise lüpsma minema. Aga lüpsmine pole sugugi kerge, see on täiskohaga töö. Kuidas jääb siis aega ettevõtet juhtida?!
Piimakarja kasvatajatel on veel üks eripära. Kui kartulikasvataja saab kartulivõttu nädala edasi lükata või mõne päeva vahele jätta, siis piimakarjaga pole see võimalik. See pole mitte päeva, vaid tunni täpsusega töö.
Kui lüpsmine hilineb, muutub see looma piinamiseks. Siin on talunikel väga suur vastutus. On väga dramaatilisi olukordi olnud.
Eksporditurgudel peab olema pikamaajooksja!
Eestis pole palju toidutootjaid, kes müüvad regulaarselt suuri koguseid Jaapani turule. E-Piim sai Jaapanis jala ukse vahele kolm ja pool aastat tagasi. «Jaapanis läheb väga hästi, oleme selle turu sisse töötanud ja saadame sinna stabiilselt Gouda juustu,» rõõmustas Murakas. «Ka mais müüsime sinna 100 tonni ehk neli konteineritäit juustu, mis andis keerulisel ajal veidi hapnikku.»
Muraka sõnul peab jaapanlastele müüma väga kvaliteetset toodet. «Turule sisenemine on pikk ja nõuab aega, lausa aastatepikkune töö. Peab olema nagu pikamaajooksja! See küsimustelaviin, mis sealt tuleb, on meeletu. Aga kui selle ära kannatad ning su teod ja sõnad käivad kokku, on see hea ja kindel turg,» kinnitas tippjuht. E-Piim müüb ka Hiina turule.
«Praegu tunnetame selgelt, et meie lai ekspordipartnerite ring annab meile eelise. Munad on eri korvides ja riskid hajutatud,» märkis Murakas. Ta tõi vastupidise näite ühest Saksa piimatehasest, mis müüs juustu kohalikule burgeriketile. «Kui restoranid koroona ajal kinni pandi, oli tootjal sisuliselt vesi ahjus.»
E-Piim Tootmine AS
Üks Eesti suurimaid juustu- ja võitootjaid, mis kuulub enam kui sajale kohalikule piimafarmerile.
2018. aasta käive oli 46,6 miljonit eurot, kasum 920 000 eurot. 2019. aasta aruannet pole firma veel esitanud.
Ettevõttes töötab juuni lõpu seisuga 195 inimest.