Luminori teatel on viimastel nädalatel nii politsei kui ka pangad teatanud juhtumitest, kus inimesed saavad kõnesid petturitelt, kes üritavad pangatöötajaid teeseldes kätte saada nende andmeid, sealhulgas internetipanga juurdepääsu ja PIN-koode.
Luminor hoiatab pangatöötajaid teesklevate petturite eest (1)
«Koroonapandeemia tipphetkel kohanesid nii pangad kui ka inimesed olukorraga ning üha rohkem hakati pakkuma kaugteenuseid. Kahjuks nägime, et kohanesid ka petturid, kes hakkasid otsima võimalusi, kuidas olukorrast kasu saada ja inimestelt raha välja petta,» ütles Luminori finantskuritegevuse tõkestamise Eesti üksuse juht Kaarel Paabut pressiteates.
«Teame juhtumeid, kus petturid on klientidele helistanud, esitlenud end pangatöötajana ning küsinud panga nimel internetipanka pääsemiseks vajalikke andmeid,» märkis ta.
Paabut lisas, et erinevalt silmast silma kohtumisest on telefonivestluse korral isikut palju keerulisem tõendada. «Seetõttu tuleb olla eriti hoolas ning tunda ära viisid, mis annavad mõista, et tegemist ei ole pangatöötaja, vaid petturiga,» rõhutas ta.
Paabut soovitab meeles pidada, et pank ei küsi kunagi kliendilt tema kontonumbrit ja maksekaardi andmeid (näiteks kaardinumbrit ja kaardi tagaküljel olevat CVC-koodi). Samuti ei küsita kliendilt internetipanga juurdepääsu paroole. «Kui olete saanud sellise kõne, siis ei ole kindlasti tegemist pangatöötajaga ning sellest tuleks kohe teavitada panka ja politseid,» ütles ta.
Samuti tuleks jälgida telefoninumbrit, millelt helistatakse. Petturid võivad helistada nii Eesti kui ka välismaa numbrilt, kuid kindlasti tuleb meeles pidada, et pangatöötaja ei helista kunagi välismaal registreeritud numbrilt.
Enamasti ei räägi petturid eesti keelt ning seetõttu kipuvad nad otsima vabandusi, et rääkida mõnes muus keeles. Paabut rõhutas, et Eesti pangatöötaja ei keeldu kunagi kohalikus keeles suhtlemast. Samuti on petturite suhtlusviis tähelepanu äratav ja pealetükkiv.
«Juhul, kui te pole veendunud, et teile helistas pangatöötaja ning kahtlustate petturlust, siis katkestage kõne ja helistage ise panga ametlikule telefoninumbrile. Õiged telefoninumbrid leiate panga kodulehelt. Pangatöötajale olukorda selgitades saate teada, kas vastuvõetud kõne pärines tõesti pangast või oli tegemist pettusekatsega,» ütles Paabut. Lisaks annab pangatöötaja informatsiooni, kuidas edasi tegutseda.
Kui inimene on siiski pettuse ohvriks sattunud ning petturitele raha kandnud või kontolt on raha kadunud, siis tuleb sellest kiiresti pangale teada anda. «Parimal juhul saab tehingu ja edasised maksed peatada. Samuti tuleb panka teavitada, kui olete kaotanud pangakaardi või see on sattunud valedesse kätesse. Sellisel juhul tuleb kaart kohe blokeerida, tehes seda kas internetipangas või helistada panka,» lisas Paabut.