Läti transpordiministeerium tegi ettepaneku muuta Riia ja Ventspilsi vabasadamad ning Liepāja erimajandusala (SEZ) riigifirmadeks, milles lubataks osalus omandada ka kohalikel omavalitsustel.
Läti asub sadamaid riigistama
Lõunanaabrid on muutust plaaninud alates möödunud aasta lõpust, kui USA kehtestas sanktsioonid Ventspilsi linnapeale ja oligarhile Aivars Lembergsile.
Sadamaseaduse ja Liepāja SEZ seaduse muudatusettepaneku järgi saaks osaluse sadamates transpordi-, rahandus-, majandus- ja keskkonnakaitse ja regionaalarengu ministeeriumid.
Transpordiministeerium saaks riigifirmades 40-protsendise osaluse ja ülejäänud kolm ministeeriumi saaks igaüks 20-protsendise osaluse.
Võttes arvesse sadamate olulisust Riia, Ventspilsi ja Liepāja kohalikele omavalitsustele ning asjaolu, et sadamaametid haldavad munitsipaalvarasid, antaks ettepaneku kohaselt omavalitsustele võimalus riigifirmas osalus saada, kuid seda tingimusel, et riigile jääb vähemalt kahe kolmandikuline osalus.
Toetamaks erasektori seotust Liepāja SEZ juhtimisega, saab linnavolikogu määrata riigifirma nõukokku ka vabamajandusalal registreeritud ettevõtete esindaja.
Plaanile Liepāja SEZ riigifirmaks muuta on varasemalt vastumeelt avaldanud kolm Läti viiest koalitsiooniparteist: Uus Ühtsus, Rahvaliit ja KPV LV. Plaanile on vastu ka Liepāja kohalik omavalitsus.
Ventspilsi sadam on transiidisegaduse tõttu kaotanud umbes 40 protsenti oma kaubamahust.