Läti maksuamet alustas transpordiplatvormide, sealhulgas Bolti ja Yandexi vahendusel tehtud sõitude kohta informatsiooni kogumist, kuna lõunanaabrite taksosektor on traditsiooniliselt olnud «hall ala», kus osad juhid töötavad illegaalselt ega tasu makse.
Läti maksuamet võtab Bolti pihtide vahele
Juulist hakkavad maksuameti töötajad analüüsima, millised taksojuhid riiki petavad. Aasta tagasi sõnas Läti maksuameti juht Ieva Jaunzeme, et taksondus kuulub koos ehitus- ja toitlustussektoriga esikolmikusse, kus varimajandus enim vohab, kirjutab Läti rahvusringhääling.
Sarnaseid kahtluseid on täheldanud ka Läti maanteeameti juht Kristiāns Godiņš. «Need kahtlused on endiselt asjakohased,» ütleb ta. «Alates aasta algusest on olukord paranenud, kuna Boltil on suurem kontroll rakendust kasutavate juhtide üle. Siiski saame aeg-ajalt vihjeid, et osad juhid pakuvad teenust vajalike lubadeta.»
Mõnedel klientidel on ette tulnud olukordi, kus juht ei saa läti keelest üldse aru. Selliseid juhtumeid on varem ette tulnud ka kohalike taksojuhtidega, kuid viimastel aastatel on sagenenud juhud välismaiste juhtidega, kes on rahateenimise eesmärgil Lätti asunud. Samuti blokeeriti vahepeal Yandex.Taxi platvorm, kuna see polnud registreeritud maanteeameti andmebaasis. «Ma loodan, et taksosektor muutub peagi varasemast läbipaistvamaks,» ütles Godiņš.
Bolti Läti tegevjuht Kārlis Ķezberis ütles, et taksosektor tunnetab kõige tugevamalt, mil nõudlus teenuste vastu suureneb või väheneb. Suurim käibelangus oli aprillis, mil nõudlus taksoteenuse vastu moodustas kriisieelsest ajast vaid 25 protsenti.
«Pärast seda esimene šokk lõppes ja inimesed alustasid tasapisi normaalsesse elurütmi naasma. Me oleme juuniks kasvanud 50 protsendini ja nõudlus järk-järgult kasvab,» ütles ta.
Ķezberis ei ütle, mitu taksojuhti Lätis Bolti rakendusega teenust pakub, kuid annab mõista, et neid on sadu. Umbes kolmandik aktiivsetest juhtidest lõpetasid koroonakriisi ajal sõitmise – nad saavad tõenäoliselt tuge riiklikest palgameetmetest.
Klientide meelitamiseks epideemia esimestel kuudel Bolt hindu ei langetanud, kuigi enne viirust pakuti 10-30protsendilisi allahindlusi. «See oli keeruline otsus, kuid otsustasime tarbetuid sõite mitte propageerida. Vaatasime oma kulud üle ja pingutasime püksirihma,» ütles Ķezberis.
Lätis on registreeritud umbes 7300 taksojuhti ning hoolimata kriisist on nende number kasvanud aasta algusest mitmesaja võrra. Lõviosa neist töötab Godiņši sõnul episoodiliselt, kõrgema nõudlusega aegadel: reede õhtuti ja pühadel.