Eesti tahab koos Hiina, Venemaa, Kasahstani ja Rootsiga arendada konteinerrongi teenust Hiina ja Rootsi vahel, kuid asjatundjad soovitavad olla niinimetatud uue Siiditee asjus tähelepanelik, kirjutab ERR.
Eksperdid manitsevad Eestit Rootsi-Hiina transpordikoridori suhtes ettevaatlikkusele (2)
«Kui me mõtleme selle peale, et Eesti transiit juba üks kord on poliitilistel põhjustel katkenud pärast kurikuulsat pronksiööd, kui Venemaa transiit suunati meist mööda – nüüd see uus plaanitav kaubatee sõltuks kahe autoritaarse riigi suvast, sest kaubatee läbiks Venemaad. Ja muidugi Hiina puhul on teada juhtum, kui Eesti riigijuhid kohtusid dalai-laamaga, mille tulemusel siis Eesti piimaeksport keerati kinni,» selgitas Eesti välispoliitika instituudi nooremteadur Frank Jüris.
Arvestama peaks ka sellise raudteekoridori tasuvust ja konkurentsi.
«Hiina juba praegu transpordib maismaakoridori kaudu oma kaupa Soome. Kui otstarbekas on veel üks konkureeriv kaubatee, et selleks oma aega ja vaeva kulutada?»
Aas: Hiina transiit tuleks kasuks
«Tänapäeval puudub Põhjamaade suurimatel keskustel Rootsil ja Norral otsene ja loogiline transpordikoridor Hiinasse raudtee kaudu ning selles peitub realiseerimata võimalus Eestile kui transiidimaale,» ütles majandus- ja taristuminister Taavi Aas logistikakonverentsil Transestonia 2020.
«Kaasaegne konteinerrongi teenus tagab kiirema ühenduse kui traditsiooniline meretranspordi lahendus ning suureneva tarnimiskiiruse tõttu pakub taskukohast alternatiivi õhutranspordile. Transpordikanalite mitmekesistamine aitab vähendada ettevõtete tarneriske ning loob riigile kindlustunde, sealhulgas pandeemia tingimustes,» sõnas Aas.
Logistikakonverentsi raames toimus ka poliitiliste delegatsioonide ümarlaud, kus Hiina, Kasahstani, Venemaa, Eesti ja Rootsi avaliku sektori esindajad arutasid uue raudteekoridori potentsiaali üle.
Diskussiooni tulemusena kiideti heaks Tallinna deklaratsiooni tekst, millega lubasid osapooled tugevdada koostööd ja suhtlust Põhja-Siiditee koridori riikide vahel, et suurendada kaubaveomahte ja arendada uusi äriteenuseid, võttes arvesse riiklikke arenguprogramme ja rahvusvahelisi lepinguid Euro-Aasia marsruutide valdkonnas.
Edaspidine töö reaalse konteinerrongi käivitamiseks toimub äritasemel. Rootsi-Hiina konteinerrongi potentsiaalne omanik, Rootsi ettevõte Greencarrier, jätkab tööd ja läbirääkimisi uue konteinerrongi liini käivitamiseks.