Selle ilma superrikkad eesotsas Pärsia lahe šeikide ja Vene oligarhidega soetavad endale tänavu üha pirakamaid ja pimestavamaid Euroopa mootorjahte.
Luksjahtide suurushullustus on ületamas igasuguseid piire
Mõned Euroopa jahimeistrid on finants- ja majanduskriisi tuultest räsida saanud: võlgadesse uppuv itaallaste Ferretti müüb end tänavu Hiina Shandong Heavy Industry Groupile – vaid murdosa eest oma 2007. aasta väärtusest, mis oli 1,7 miljardit eurot.
«Ülemise otsa» aluste järele valitseb miljardäride seas aga jätkuvalt jõuline nõudlus.
Luksjahtide veebiportaali Superyachts.com andmetel astuvad tänavu 100 pikima aluse ridadesse 11 uut jahti, millest mõned on suured kui kruiisilaevad. Mullune vastav näitaja oli 9.
Superjahiks kvalifitseerub üldiselt jaht, mille pikkus ületab 100 jalga ehk 30 meetrit.
Tänavune suurim uustulnukas on Topaz, millel pikkust 147 meetri jagu. Ehitajaks on Saksa Lürssen Yachts, tellija on anonüümne, kuid arvatavasti mõni Abu Dhabi valitseva Al Nahyani pere liige.
Superjahte ümbritseb tihti saladuseloor. Ajakirjanike seas käib võistlus selle üle, kellel esimesena neist pilte teha ja andmeid avaldada õnnestub.
Hindu ja omanike nimesid üritatakse sageli varjata, vältimaks süüdistusi liigses uhkeldamises. Suurimad alused maksavad kõvasti üle 100 miljoni dollari, nende üürimine 1 nädalaks võib minna maksma enam kui 1 miljon dollarit.
Topaz võtab pikkuse-edetabelis neljanda koha. Tipus troonib Vene oligarhi Roman Abramovitši Eclipse, mille valmistas Saksa firma Blohm + Voss.
«On palju inimesi, kes ei ole kuulsad ega soovigi seda,» ütleb Royale Oceanicu tegevjuht Barry Gilmour, kelle firma tegeleb jahtide ehituse ja haldusega.
«Aga kui sul on paar maamaja ja eralennukit, siis ihkab hing privaatsust ja luksust. Isegi kui sul on miljardeid, oled ikka siin [ilmas] vaid üks kord. Mille peale sa selle siis kulutad?»
Vaatamata Lehman Brothersi hukust (üle kolme aasta tagasi) alanud halvavale majanduskriisile venivad luksjahid üha pikemaks – rahuldamaks varakate idaeurooplaste ja Pärsia lahe araablaste ambitsioone, kelle varandused on valdavalt nafta ja teiste loodusvarade vili.
«Omal ajal, 2007. aastal, oleks 62-meetrine jaht kerge vaevaga top 100 seas silmapaistva koha teeninud,» kirjutas Superyachts.com reedel. «2010. ja 2011. aastail ulatusid alumiste redelipulkadeni vaid üle 73-meetrised alused.» Tänavu on jaht nr 100 pikkuseks 76 meetrit.
«Rahameestele loeb pikkus, tendents on 100 meetri suunas,» ütleb Gilmour. «See, mis neli-viis aastat tagasi oli 80-meetri-turg, võrdub tänavu 110-meetri-turuga.»
Samas ei osteta kõiki jahte siiski loodusvarade rahaga.
Uute suurte hulka kuuluvad ka Hollandi firma Oceanco ehitatud Seven Seas, mis usutakse kuuluvat filmimehele Steven Spielbergile, ning veidi viibinud Vava II. Viimase ehitas Pendennis Yachts Suurbritannias Ernesto Bertarellile, šveitslasest-itaallasest ravimifirmade pärijale, kinnisvarainvestorile ja purjetamisfännile.
Copyright The Financial Times Limited 2012.