Märtsis Kalaranna kvartali ehitusel maa seest avastatud paarisaja aasta vanused puitlaeva jäänused teisaldati ehitusplatsilt ning lasti Lennusadamas merre. «Laev on meie juures varjus, asub Valvase vööris,» kinnitas meremuuseumi kommunikatsioonijuht Õnne Mets.
Aluse trasportimistöid juhatav Kaido Peremees Tuukritööde OÜ-st ütles, et hetkel oodatakse vraki lõplikku asukohta pukseerimiseks paremat ilma. Vrakk on kavas uputada Naissaare lähedal asuvale vrakkide hoiualale.
Kaasnevaid arheoloogilisi leide ei olnud
Umbes 20 meetri pikkusest vraki kerest laevaga samast ajast pärit arheoloogilisi leide ei tuvastatud. Vrakki ehitusplatsil puhastamas, dokumenteerimas ja uurimas käinud arheoloog Rivo Bernotas hindas, et laev võib olla pärit 18. sajandist. Tema sõnul pärines suurem osa laeva vrakist välja puhastatud täitest hoopis 20. sajandi algusest, mis annab põhjust arvata, et laev on koos mereäärse pinnase täitmisega praegusesse asukohta veetud aastaid pärast tema hülgamist. Puiduproovide dateeringud pole veel saabunud, kuid Bernotas kinnitas, et kõik vajalikud andmed vraki edasiseks uurimiseks on digitaalselt olemas. «Meie teeme oma tööd. Kõik mõõtmised, fotod, laserskaneerimine ja 3D mudel said leiukohas tehtud ja materjaliproovid võetud, sellest edasiseks uurimiseks piisab. Muidugi on selline uurimine virtuaalne ja võib öelda, et pole päris, kuid seda otsustab muinsuskaitseamet,» ütles arheoloog.
Meremuuseumi direktor Urmas Dresen toetab muinsuskaitseameti seisukohta, et kaldale kuivama jättes hakkaks pikka aega niiskes pinnases lebanud vraki osad lagunema ning laev tuleks tulevastele uurijatele säilitamiseks uputada sellisesse asukohta, kus vettinud puit kõige paremini säiliks. Intervjuus Kuku Raadio Meretunni saatele ütles Dresen, et laeva kaldal konserveerimine, eksponeerimine ning uurimis- või õppevahendiks kasutamine ei ole realistlik ka praeguse keerulise olukorra tõttu.