Teise ringi autode huvilised on aastatega üha teadlikumaks ja nõudlikumaks muutunud, kuid ka sõidukid on järelturul paremas korras kui aastaid tagasi, kinnitab Amservi kasutatud autode müügijuht Raivo Rumberg.
Automüüja: mida tuleks kasutatud auto valimisel meeles pidada
Sellegipoolest tasub Rumbergi sõnul olla sõiduki soetamisel hoolas ja teha korralik taustauuring. Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) andmetel soetati eelmisel aastal Eestis ametlikest margiesindustest 12 618 kasutatud sõidukit. Rumberg toob välja need punktid, mida tuleks targa ostu sooritamiseks meeles pidada.
Esmase taustatöö saab teha kodunt väljumata
Sarnaselt uue auto soetamisele teevad inimesed ka teise ringi autode soetamise puhul esialgse valiku sageli just internetis, mis on mõistlik ka praegust eriolukorda arvestades.
Müügikeskondi on Eestis mitmeid ning seega soovitab Rumberg aja säästmiseks teha esmalt selgeks, millist autot täpselt soovitakse. Niisama vaatamine ja sirvimine annab ülevaate järelturu mudelitest ja keskmisest hinnaskaalast, kuid oluline on keskenduda mudelitele, mis vastavad täpselt ostja vajadustele.
Alusta taustakontrollist ja auto ajaloost
Amservi müügijuht paneb ostjaile südamele, et kindlasti tuleks kontrollida lisaks autole endale ka müügikoha ajalugu ja ostjate tagasisidet. Mõnikord piisab isegi veebilehe visuaalse- ja sisulise poole hindamisest, et mõista, kas tegemist on usaldusväärse ostukohaga. Kui autosid müüva ettevõtte veebileht näib usaldusväärne, tasub siiski kontrollida, kui kaua ettevõte on tegutsenud, kas äriregistri kannetes on palju muudatusi ja juhul, kui ollakse autot soetamas eraisikult, veenduda, et tegelikult pole tegemist äriettevõttega, mis maskeerub eraisiku profiili taha.
Ka eraisiku puhul tasub Rumbergi sõnul võimalusel veenduda, et kas müüdav auto on viimase aasta jooksul ainuke, mille see inimene või kasutaja müüki on pannud. Samuti tasub tulevase omanikuna täpselt teada, mis seisus ja millise ajalooga auto soetatakse. «Autoost on eelkõige vajadusest tingitud ratsionaalne otsus, mida ei tohiks emotsiooni ajel kiirendada», rõhutas Rumberg.
Kolm korda kontrolli ja siis usalda
Kogemusteta autoostja üheks suurimaks riskikohaks on langeda müügistrateegia lõksu. «Kui müüja survestab võimalikku ostjat, öeldes, et auto vastu on suur huvi või et müügiga on kiire, siis targem on jääda endale kindlaks ja öelda tehingule jah alles siis, kui faktid selged ja auto tehniline seisukord teada,» kinnitas Rumberg.
Esmajärjekorras saab potentsiaalne ostja müüja infot kontrollida avalikest registritest ja näiteks veenduda, et auto pole osalenud avariis. Kindlasti peab kontrollima auto VIN-koodi ja numbrimärki. «Tasub vaadata ka maanteeameti koostatud nõuandeid sõiduki ostjale, mis on üleval maanteameti kodulehel ning mis aitavad ette näha võimalikke riskikohti ja toovad välja olulised sammud teise ringi auto ostul,» soovitas Rumberg.
«Auto ajaloo selgekstegemine võib olla tõsine detektiivitöö. Tean omast kogemusest ja klientide tagasisidest, et inimesed, kes on meie juurest kasutatud auto soetanud, on üllatunud, aga tänulikud, et neile koos autoga korraliku «kirjanduse» kaasa anname, milles kajastub masina eelnev elu,» kirjeldas Rumberg. Ta lisas, et esindusest kasutatud auto soetamise hüved on täna sageli võrreldavad uue auto ostuga: näiteks Toyota mudelitele, mis on alla 8 aasta vanad ja mille läbisõit on alla 160 000 km, antakse Amservis sarnaselt uuele autole lisaks kaasa kaheaastane garantii ja kaks aastat maanteeabi.
Milline auto on järelturul populaarne?
Amservi kasutatud autode müügijuhi sõnul vaatab ja hindab klient eelkõige auto välimust, mugavust ja hinda. «Auto peab olema võimalikult mugav, suur ja kehvemal maastikul edukalt sõitma. Nii uute kui ka kasutatud autode kliendid on läinud rohkem kõrgema kliirensiga autode peale välja,» kirjeldas ta järelturu populaarseid valikuid.