Kaupmehed võrdlevad viimaste nädalate olukorda kaubanduses jõuludega, milleks tavaliselt kuid ette valmistutakse. Virtuaalses Kultuurikatlas toimunud aruteluringis «Spunk» osalenud Selveri, Bolt Foodi, Cleveroni ja E-Kaubanduse Liidu esindajad kinnitasid ühiselt, et kaubanduses kriisi üle elamiseks on e-kaubandusele üleminek vältimatu ning on juba praegu muutunud pigem normiks kui mugavusteenuseks.
Kaupmehed: koroonakriis tõi jõuluaegse koormuse, kriisi üleelamiseks on e-kaubandusele üleminek vältimatu
Selveri juhatuse liikme Kristi Lompi sõnul on kriisi võimalikult mugavaks üleelamiseks vaja kiirelt tegutseda. «Kui me tavalist kaubandust oleme saanud lihvida 25 aastat, siis e-kaubanduses peame tegutsema palju kiiremini. Täna on see olnud pigem mugavusteenus ja kallis, mistõttu paljud kaupmehed sellega tegelenud ei ole,» lisas ta. Kaupluste füüsiline laienemine on Lompi sõnul selle kriisiga kindlasti lõppenud. Oluline on aga see, et lahendused oleksid ka pärast kriisi vajalikud ja jätkusuutlikkud.
Eesti E-Kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät ütles, et võrreldes möödunud aasta sama kuuga oli tänavuse märtsi e-kaubanduse maht kasvanud üle 80 protsendi. «Kriis tekitas selle, et nüüd toimib e-kaubandus ja mistahes lahendused üle Eesti, mitte ainult Tallinnas, Pärnus, Tartus,» rääkis Väät.
Praegune kriis tuli kaupmeestele ja ettevõtjatele ootamatult. Ettevõtjaid on see pannud uusi lahendusi otsima. Bolt Food alustas mõne nädala toidukaupade kojuvedu Selverist, mis järgmiste nädalatega laieneb veelgi. Aruteluringis jagas Cleveroni juht Arno Kütt ka enda ettevõtte plaane lähiajal Selveriga koostööd alustada, paigaldades Tallinna Peetri Selveri juurde Cleveroni pakiroboti. Hetkel vaid oma töötajatele toidu kojuveo teenust pakkuv Cleveron plaanib leida toidukaupade kojuveo lahenduse Viljandisse, kus hetkel selline teenus puudub.
Toidu kojuveoga tegelevat Bolt Foodi pani kriis kiiremini tegutsema. Juba varasemalt plaanis olnud koostöö toidukauplustega tehti ära paari nädala eest. Lähinädalail laieneb Selverist koju tellimise teenus veel teistessegi linnadesse üle Eesti. «Kriis tõukas, et toidukaupade vedamise idee kiiremini ära lahendada. Oluline pakkuda klientidele just neid teenuseid, mille vastu nad huvi tunnevad,» rääkis Bolt Foodi müügijuht Nikolai Zenevitsh.