Uuringufirma Nielsen värske raporti kohaselt toimus Eestis eelmise aastaga võrreldes äkiline tarbimise kasv aasta 11. nädalal (9.–15. märts) ehk kriisiolukorra väljakuulutamise nädalal. Sealt edasi on tarbimine normaliseerunud.
Raport ⟩ Eriolukorra kehtestamise ajal tõusis tarbimine järsult
Juba järgneval ehk 12. nädalal (16.–22. märts) oli selvepoodides ostlemine eelmise aasta sama ajaga võrreldes kasvanud ainult 4%, samas kui eelnenud nädalal osteti 33% rohkem kaupa kui läinud aastal.
Enim tõusis 11. nädalal muidugi kuivainete müük, mis kasvas 84%. Märkimisväärselt tõusis veel külmutatud toitude müük, mis kasvas 56%, ning alkoholivabade jookide müük, mis kasvas 31% eelmise aasta sama ajaga võrreldes. 12. nädalal oli eelmise aasta numbritega võrreldes enim üleval aga alkohoolsete jookide müük, mis kasvas 23%.
Suurima langusega eriolukorra kehtestamise ajal ja selle järel on selvekauplustes olnud riiete ja jalanõude ning autotarvikute müük. Riideid ja jalanõusid osteti 11. nädalal selvepoodidest 23% vähem ja nädal hiljem 57% vähem kui eelmise aasta samal ajal. Autotarvikute ost langes vastavalt 27 ja 28 protsenti. 12. nädalal oli kõvasti all ka aksessuaaride tootegrupp, mida hangiti 52% vähem ning stabiilselt on viimase kuu jooksul vähenenud mänguasjade (12. nädalal 25% all) ja kontoritarvete müük (12. nädalal 8% all).
Varasemast tunduvalt rohkem varuti loomulikult meditsiinitooteid, mille läbimüük oli neljandiku võrra kõrgem juba veebruaris. Aasta 11. nädalal müüdi neid 73% rohkem võrreldes läinud aastaga ning 12. nädalal 21%. Samuti on rohkem ostetud koduloomadele mõeldud kaupa: 11. nädalal 41% enam ja 12. nädalal 7%.
Ülemaailmsed ilmingud
Nielsen uuris Baltikumi kõrval ka ülemaailmselt toimuvat, tuues välja põhilised trendid:
- Ostlemisel on peamine joon varude tekitamine.
- Eelistatakse käia lähimal asuvas poes ja kasutatakse rohkem veebist tellimise võimalust.
- Brändi olulisuse langemine – ostetakse neid tooteid (ja nendelt), mida (kellelt) on võimalik saada.
- Keskmise ostukorvi suurus on kasvanud ja poeskäimise tihedus langenud.
- Nõutud toodete puhul ei ole vaja olnud neile reklaami ega soodusmüüki teha, kuna nende suhtes pole inimesed globaalselt hinnatundlikkust üles näidanud. Samuti käiakse vähem poodides hindu võrdlemas.
- Aasia reaktsioon: koroonaviiruse järel plaanitakse tunduvalt rohkem kodus süüa.