Hugo Osula: mina soovitaksin minister Aasal tõsiselt mõelda selle üle, et Eestis ei juhtuks sama, mis juhtus Lätis 15 aastat tagasi, kus riigil ei jäänud muud üle, kui hakata linnadevahelist bussiliiklust jätkusuutlikkuse tagamiseks doteerima. Eestis seda ei ole juhtunud, aga selle kriisi tulemusel on see oht väga terav.
Konkreetse meetmena esmase kriisi ja liikumiskeelu järgselt pakkusid Luxi esindajad näitena maleruudu süsteemi, mille kaasmõjuna saaksid riigile ka puust ja punaseks suurima nõudlusega liinid. Maleruudu süsteem näeks ette, et iga ostetud koha eest kompenseeriks riik kõrvalistuja koha. Kümne reisija puhul kompenseeriks riik omalt poolt samuti kümne koha eest, kahekümne reisija puhul kahekümne eest jne.
«Selle meetme eesmärk pole teenida kasumit, vaid leevendada opereerimiskahjumit, mida me iga päev sisse võtame. Suurendada tõenäosust, et sellest eriolukorrast väljatulekul linnadevahelise transpordi sektor säiliks ja saaks hakata end taas üles ehitama,» rääkis Ritsberg.
Autoettevõtete Liidu ettepanekud Vabariigi Valitsusele
⦁ Kõik inimesed, kes on karantiinis (enda, laste või riiklike piirangute tõttu), saaksid töölt eemal oldud päevade eest haigekassalt hüvitist alates esimesest päevast 80% ulatuses kuni riigis kehtiva eriolukorra ja/või vastava inimese või tema laste karantiini lõppemiseni.
⦁ Kõik ettevõtted, kellele pole sektoris tööd anda mahtude vähenemise tõttu rohkem kui 30%, saaksid saata töötajaid ühepäevase etteteatamisega «koroonapausile» esialgu kuni kolmeks kuuks ja neile töötajaile makstaks töötukassast toetust 80% senisest töötasust.
⦁ Kui riik peaks vähendama avaliku liiniveo mahtusid, siis jätkataks ettevõtetele tasu maksmist sõitmata jäänud kilomeetrite eest põhimõttel: lepinguline kilomeetri tasu miinus kütuse kulu.
⦁ Anda reisijateveo ettevõtetele õigus taganeda klientidele ja reisijatele tasu tagastamisest juhul, kui ettevõtja on kulud kandnud ja nende tagasisaamine ei ole võimalik.
⦁ Riigipoolne force majeure'i tõlgendus võimaldaks kõiki reisijateveo sektori liisingu- ja laenuvõtjaid minna ühepoolselt kuueks kuuks maksepuhkusele ning vastava perioodi võrra lükkub edasi ka liisingu või laenu lõpptähtaeg.
⦁ Kui eelnev punkt pole riigi poolt teostatav, on vajalik reisijateveo ettevõtetele Kredexi laen, käendus või garantii, et reisijateveo ettevõtted saaksid jätkata oma laenumakseid ja/või taotleda maksepuhkust.
⦁ Kui Vabariigi Valitus ei näe võimalust toodud meetmeid pakkuda, on Autoettevõtete Liidu hinnangul ainuvõimalik, et pankrottide vältimiseks vabastataks reisijateveo ettevõtted esialgu vähemalt kolmeks kuuks käibe-, sotsiaal- ja tulumaksust. Kui kriis peaks jätkuma või süvenema, tuleks liidu hinnangul ettevõtete maksudest vabastamist pikendada kuni majandusliku olukorra normaliseerumiseni reisijateveo sektoris.