/nginx/o/2020/03/19/13016329t1he2c5.jpg)
Uuringufirma Nielsen värske ülevaade tõi välja, millised on muutused Euroopa tarbijate käitumises seoses koroonaviiruse levikuga. Raport tutvustas ka eestlaste ostukäitumise iseärasusi selle aasta üheksandal nädalal (24. veebruar kuni 1.märts).
Uuringufirma Nielsen värske ülevaade tõi välja, millised on muutused Euroopa tarbijate käitumises seoses koroonaviiruse levikuga. Raport tutvustas ka eestlaste ostukäitumise iseärasusi selle aasta üheksandal nädalal (24. veebruar kuni 1.märts).
Euroopaüleses tarbijakäitumises on seoses koroonaviiruse levikuga etteaimatavalt tõusnud nii varude hankimise kui ka veebis ostlemise osakaal. Regioonides, kus koroonaviirus ei olnud veel uuringu läbiviimise ajaks lahvatanud tõusis nii füüsilistes poodides käimiste arv kui ka ennetavate tervisetoodete (toidulisandid, vitamiinid, toiduõlid) hankimine, samuti kaitsemaskide ja kätepesu vedelike varumine. Regioonides, kus juba karantiiniks valmistuti või see kehtestatud oli langes poodide külastamise arv ning selle arvelt suurenes veebiostlemise osakaal.
Nielseni poolt täheldatud ja kuude faasi jagunev tarbimiskäitumise ülevaade koroonakriisi ajal:
1. Ennetav, tervist silmas pidav ostlemine - huvi tõus tervist üldiselt tugevdavate toodete vastu.
2. Reaktsiooniline ostlemine - viiruse levikut takistavate toodete, nt näomaskide varumine.
3. Sahvri täitmine - pika säilivusajaga toidukaupade ja meditsiiniliste esmaabitoodete varumine hetkest, kui viirus hakkas lokaalselt rohkem levima.
4. Karantiinieelne ostukäitumine - veebikauplustest ostmise tõus ja poeskäikude vähendamine.
5. Karantiiniolukord - poeskäigud vähenesid märgatavalt, veebitellimuste täitmine raskendatud seoses tellimuste kasvu ja samaaegse toodete saadavuse langemisega.
6. Nielseni poolt ennustatav, esialgu hüpoteetiline staadium: harjumine - inimesed harjuvad uue (vähemalt ajutise) normaalsusega, hügieeni tähtsustamise ja interneti vahendusel tehtavate ostude osakaalu pöördumatu tõus
Balti riikide võrdlus vahetult enne lokaalse koroonapuhangu algust
Nielsen võrdles Baltimaades 2020. aasta üheksanda nädala ostukäitumist (24.02-1.03) selle aasta esimese kaheksa nädala keskmiste numbritega. Juba kümnendal nädalal lahvatas koroonakriis täies mahus ka Eestis. Üheksanda nädala näol oli tegemist ajaga, mil uudiste põhirõhk asetus veel koroonaviiruse aktiivsele levikule Põhja-Itaalias. Üheksanda nädala lõpus tuvastati ka Eestis esimene kohalik viirusekandja.
Võrreldes aasta esimese kaheksa nädala keskmisega tõusis Eestis üheksandal nädalal enim kondiitritoodete pulbrite ning erinevate tainaste (67%), pikema säilivusajaga lihatoodete (49%), jahude (46%), purgisuppide (43%) ja hommikuhelveste (34%) ostmine. Koroonapandeemia üheks sümboliks saanud tualettpaberi ostmine üheksandal nädalal veel hoogu ei kogunud.
Erinevalt lähinaabritest aga hoopis langes Eestis ostmine tervikuna selle perioodi jooksul 2%, samas kui Lätis ta kasvas ühe protsendi võrra ja Leedus lausa 8%. Enim vähenes Eestis üheksandal nädalal kirja- ja kontoritarvete ostmine (22%). 15% vähenes riiete ning elektriseadmete ostmine.
Leedus samal ajal kasvas pikema säilivusajaga lihatoodete hankimine 349%, makaronide varumine 191% ja hommikuhelveste ostmine 178%. Lätis tegid suurimat kasvu samuti pikema säilivusajaga lihatooted, mida osteti 132% rohkem kui esimesel kaheksal nädalal keskmiselt. 100% tõusis veel jahutoodete ning 48% lemmikloomatarvikute ostmine.
Elanike hinnangud koroonaviiruse levikule
Vahemikus 9.-11. märts viis Nielsen Baltikumis läbi ka elanike hoiakut hindava veebiuuringu, milles raames intervjueeriti igas riigis 300 elanikku. Mõned peamised numbrid:
Ka muutused tarbimiskäitumises olid igas riigis sarnased, kuigi protsendid erinesid: