«Venemaa otsusest tulenevalt oleme täna aga olukorras, kus ka kehtiv naftakärpe kokkulepe lõpeb märtsikuuga ning kütust saab ülepaisutatud turul olema veelgi rohkem, mis on on ühtlasi ka suure kütusehindade languse põhjuseks, millele on omakorda andnud hoogu Saudi Araabia, kes kuulutas kütusehindadele sõja,» nentis ta.
Pärast nelja-aastast naftakärpe perioodi jõuti Vahti sõnul möödunud nädala reedel olukorda, kus Venemaa ei soovinud OPECi naftakärpe plaaniga edasi minna, mistõttu OPECi kohtumist on nimetatud koguni katastroofiks. «Saudi Araabia ei suutnud selle mõru pilliga leppida ning kuulutas kütusehindadele sõja, mille eesmärgiks on kutsuda Venemaa taas naftakärpe laua taha,» ütles ta.
Praegu on Vahti sõnul väga keeruline hinnata, kuhu kütusehindadel lastakse langeda. «Eks turgude avanedes olid esimesed emotsioonid suuremad ning hetkeks on 30-protsendisest kütusehindade langusest järel 20 protsenti. Hetkel on maailmaturuhinnad tasemel, mis võiksid Eesti tanklatesse tuua bensiini ja diislikütuse hinnad umbes 1,2 eurot liitrist,» märkis ta.
Samas nentis ta, et kui 2016. aasta kevadel langesid kütusehinnad Eestis 1 euro piirist allapoole, siis vahepeal on Eestis toimunud jõuline kütuseaktsiiside tõus ning hinnalisa on toonud ka biokütusekohustus. «Nii on näiteks bensiini ja diislikütuse aktsiis tõstnud kütusehindu vastavalt 17 ja 12 sendi võrra liitrist koos käibemaksuga ning biokütuse mõju on täna bensiinil umbes 5 senti liitrist ja diislikütusel 6 senti liitrist,» ütles ta.
Aktsiisitõusu ja biokütuse summaarseks mõjuks on Vahti sõnul seega bensiinil 22 senti liitrist ja diislikütusel 18 senti liitrist. Seega isegi kui maailmaturuhinnad langevad 2016. aasta alguse tasemetele, siis alla 1-eurost hinda me tema hinnangul enam ei näe.
«Kuna Alexela fookus on gaasiliste kütuste tanklataristu arendamine, siis selliste sündmuste valguses on hea tuua näiteid ka maagaasi maailmaturuhinnast, mis püsib oluliselt stabiilsem võrreldes bensiini ja diislikütusega. Erinevalt bensiini ja diislikütuse tarbijatest on surugaasi ehk CNG tarbijad nautinud alates CNG-turu loomisest palju väiksemaid kulutusi kütusele,» ütles Alexela juhatuse liige.
Naftahinnad kukkusid esmaspäeval pea kolmandiku võrra, mis on suurim langus alates 1991. aasta Lahesõja lõpust. West Texas Intermediate kukkus umbes 30 protsenti ja Põhjamere Brenti barrelihind 26 protsenti. Langus tuli pärast Saudi Araabia ootamatut otsust hindu langetada, kui naftakartelli OPEC ja selle välispartnerite liit lagunes.