Reedel algab turismimess Tourest 2020. Messituhinas on kerge pea kaotada ja teha rutakaid reisioste. Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti turismi valdkonna jurist-valdkonnajuht Helen Rohtla tuletas sel puhul meelde, millega enne reisi ostmist end kurssi võiks viia.
Mida reisi ostmisel meeles pidada?
Üldiselt kehtib reegel, et põhjalik eeltöö tagab sujuva puhkuse. Reisihuvilisel tuleks alustada soovitud sihtkoha kommete ja tavadega tutvumisest. Mõistlik on heita pilk ka välisministeeriumi reisihoiatustele. Mõlemad aitavad ennetada ootamatuid ebameeldivusi reisil.
Järgnevalt tuleb langetada otsus, kas korraldada oma reis ise või võtta ühendust reisikorraldajaga, kes pakub pakettreisi teenust. Kui otsustada paketi kasuks, on kliendi partneriks ja kõigi paketis sisalduvate teenuste osutamise eest vastutajaks reisikorraldaja.
Pakettreisi meelespea
Reisikorraldaja peab enne reisilepingu sõlmimist andma reisijale põhjaliku info kogu reisi kohta, näiteks milline on majutuse tase ja toitlustus, milliseid ekskursioone pakett sisaldab, mis keeles reisiteenuseid osutatakse, milline on reisi maksumus ja maksmise kord, mis saab, kui reisija haigestub jne. Pakettreisi pakkuja peab edastama üldise teabe sihtkoha viisa-, passi- ja tervisenõuete kohta. Reisikorraldaja peab reisijale andma teabelehe, kus on kirjas põhilised reisija õigused.
Alati tasub enne reisilepingu sõlmimist kontrollida reisikorraldaja tausta. Ükski aus reisikorraldaja oma nime ja kontaktandmeid reisija eest ei varja. Kui reisikorraldaja ei taha avaldada oma ärinime, siis võib see olla esimene ohumärk.
Reisikorraldaja nime järgi saab majandustegevuse registrist kontrollida, kas firma omab üldse õigust pakettreise korraldada. Lisaks saab majandustegevuse registrist teada, kas reisikorraldajal on olemas kohustuslik tagatis reisijatelt võetud ettemaksete tagamiseks. Vahel võib segadusse ajada see, et reisikorraldaja müüb pakette vahendaja kaudu. Vahendajat ei pruugi registrist leida, kuid vahendaja peab pakkumises alati välja tooma, kes on pakettreisi korraldaja.
Kui reisikorraldaja on registrist leitud, teabeleht ja reisileping saadud, siis tasub võtta hetk ja leping rahulikult enne kinnitamist läbi lugeda. Kui mõni lepingupunkt jääb arusaamatuks, tuleks alati küsida reisikorraldajalt selgitusi.
Reisile minnes tasub alati kaaluda ka reisikindlustuse tegemist. Näiteks reisija ootamatu haigestumise korral ei ole reisikorraldajal kohustust kogu reisitasu tagastada. Kindlustust tehes tuleb tingimused hoolikalt läbi lugeda ja selgeks teha, mille vastu kindlustus kaitseb. Näiteks ei kaitse iga reisikindlustus streigi vastu.
Oma nõu ja jõuga reisimine
Kui oled aga otsustanud lennupiletid ja majutuse omal käel broneerida, siis on sul partnereid kaks, kes kumbki vastutab vaid oma teenuse korrektse osutamise eest.
Omal käel reisijal tasuks enne lennupiletite soetamist või majutuse broneerimist teha kindlaks, kes on kaupleja ja millises riigis ta tegutseb. Tasub teada, et kui kauplejaks on kolmanda riigi ettevõte, siis ei saa tarbijakaitse vaidluse tekkimisel reisijat abistada. Eesti või teise Euroopa Liidu riigi kauplejaga tekkivate probleemide puhul saab nõu ja abi küsida ka tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ametilt.