Päevatoimetaja:
Sander Silm

Koroonaviirus nakatab maailma majandust: haihtuda võib sadu miljardeid

Copy
Wuhani desinfiktseerimine.
Wuhani desinfiktseerimine. Foto: HECTOR RETAMAL/AFP

Hiinast alguse saanud uue koroonaviiruse pandeemia paneb tugeva põntsu globaalsele majanduskasvule, millest võib haihtuda 160 miljardit dollarit.

Võrreldes viimase tervisekriisi, SARSi puhangu aegse ajaga 2003. aastal on Hiina osakaal maailmamajandusest neljakordistunud umbes 17 protsendini. Hiina on nüüd suurim uute sõidukite ja pooljuhtide turg, juhtiv rõiva- ja tekstiiltoodete eksportija ning riik, kus toodetakse suur osa arvutitest ning sisuliselt kõik iPhone'id. Hiina turistid kulutavad maailmas enim ka rahvusvahelistele reisidele.

Ülemaailmsele majandusele võib löök olla kolm kuni neli korda suurem 40 miljardist dollarist ehk SARSi mõjust, hindab Austraalia riikliku ülikooli professor Warwick McKibbin, kirjutab Bloomberg.

Seni on üle maailma üle 10 000 inimese nakatanud ning üle 210 inimese tapnud uue koroonaviiruse (2019-nCoV) mõjust saanud suurima majandusšoki loomulikult Hiina. 11 miljoni elanikuga Wuhan, kust arvatakse viirus pärinevat, on välismaailmale suletud. Valitsuse otsusega pikendati Hiina uusaasta pühi järgmise nädala lõpuni Shanghais ja tööstuspiirkondades, mis moodustavad vähemalt kaks kolmandikku maailma suurima rahvaarvuga riigi majandusest.

Uued tarneahelad

Samal ajal jätkab viirus laastamistööd, mis tekitabki muret: Hiina pea asendamatu roll globaalses varustusahelas tähendab, et ärijuhid üle maailma peavad nuputama edasisi tegevusplaane, kui kriis peaks jätkuma pikema perioodi vältel.

«Kõik vaatavad, kuidas see olukord areneb,» ütles Bloombergile Kraft Heinz Co. Tegevjuht Miguel Patricio. Toidutööstusel on Hiinas paar tuhat töötajat, sealhulgas väike müügimeeskond Wuhanis. «Oht on loomulikult selles, et kui see jätkub ja inimesed peavad kodudes püsima, tekivad probleemid tootmises ja tarneahelates.»

Neli kuud tagasi avas Levi Strauss ja Co. uue, hiiglasliku, kolmekordse kaupluse Wuhanis, mida tuntakse ka kui Hiina Chicago või Detroit. 700-ruutmeetrine pood on kaks korda suurem kui mistahes Levi frantsiis Hiinas. Megakauplust kuulutati avamisel firma uue ajastu sümboliks Hiinas.

Tänasel päeval on pood, nagu pea mistahes muu selles linnas, suletud. Wuhanis tegutsevad tuhanded rahvusvahelised korporatsioonid, Hiina konglomeraadid ning väikeettevõtted said viiruse levikust esimesena ja enim mõjutatud.

Suurfirmad äraootaval seisukohal

«Meie prioriteet on töötajad ning kui olukord kiirelt ei parane, peame tõenäoliselt mõneks ajaks jääma suletuks,» ütles Levi Straussi finantsjuht Harmit Singh.

Kui varem valgusid välisfirmad Hiinasse ning avasid ärisid Pekingis ja Shanghais, siis viimastel aastatel on laienetud niinimetatud teisejärgulisematesse linnadesse, mille rahvaarv on plahvatuslikult kasvanud seoses riigi üha suureneva linnastumisega.

Enim haavatavad firmad nagu Starbucks ja Tesla keeldusid sel nädalal ennustamast viiruse mõju nõudlusele, öeldes lihtsalt, et nad uuendavad oma väljavaateid, kui saavad rohkem infot. Apple'i ja Microsofti kvartaliprognoosidel olid tavapärasest laiemad vahemikud.

Suurfirmad loodavad, et tervishoiutöötajad suudavad viiruse levikut tõkestada nii palju, et inimesed saaksid mõne nädala jooksul tagasi tavapärasesse elurütmi. Vaktsiin võib olla kuude või isegi aastate kaugusel, kuid osa viiruseid võivad taanduda ühe gripihooaja jooksul. Teistel viirustel läheb kauem.

SARS kuulutati rahvusvaheliseks terviseohuks 2003. aasta märtsis ning sama aasta juuliks hinnati, et viiruse levik on peatunud.

Hirm on selles, et uuel koroonaviirusel on salajane omadus – sümptomid võivad avalduda ligi kaks nädalat pärast nakatumist. Halvimal juhul võib selle tekitatud kaos tarneahelates ja logistikas kesta mitmeid kuid.

Viiruse mõju esimene laine tuleb tundlikul ajal: Lääne firmad on püüdnud Hiina uusaasta pidustusi muuta ostuhulluseks, mistõttu on see Hiina majanduskasvu vaatevinklist võtmeperiood. Tänavu ootab Bloomberg Economics Hiina esimese kvartali tarbimiskasvu aeglustumist enam kui poole võrra võrreldes 2019. aasta neljanda kvartaliga, mil see oli aastavõrdluses 5,5 protsenti.

Näiteks Starbucks on sulgenud Hiinas enam kui pooled ehk 2000 kohvikut ega saa nendele, mis jäid avatuks, tagada kogu menüüd. McDonald's on sulgenud sadu restorane ning Walmarti kauplused ostetakse lihtsalt tühjaks. Walt Disney lõbustuspargid Shanghais ja Hongkongis seisavad.

Isegi enne seda, kui USA ja Jaapan soovitasid oma kodanikel Hiinasse reisimist vältida, on lennufirmad tühistanud suurema osa lende. Seda mitte nakkusohu tõttu – reisijaid lihtsalt pole.

Viirusepuhangul on laiapõhjaline mõju ka tehnoloogiatööstusele, kuna Hiina kulutused infotehnoloogia riistvarale moodustavad 21 protsenti maailma nõudlusest. Suurimad arvuti ning nende osade tootjad asuvad Hiinas ning kui müük aeglustub, väheneb nõudlus ka Microsofti operatsioonisüsteemidele.

Majanduskasv «vaid» 4,5 protsenti

Enam kui pool maailma 470 miljardi dollari suurusest kiibiturust on seotud Hiinaga, mis kas toodab neid või kasutab kiipe Hiinas toodetud seadmetes.

Apple'il on Hiinas umbes 10 000 töötajat ning selle varustusahelas töötab mitu miljonit töötajat, kes toodavad iPade, iPhone'e ning Apple Watch'e. California ettevõte valmistub halvimateks stsenaariumideks ning nõuab, et seadmete komponentidele leitaks igaks juhuks ka alternatiivseid tarnijaid.

Vähenenud tarbimine, investeeringud ning tootmisseisakud võivad tähendada, et viirusepuhangu tõttu võib Hiina majandus kasvada esimeses kvartalis «vaid» 4,5 protsenti, mis on madalaim näitaja alates 1992. aastast, kui kvartali kaupa hakati andmeid koguma. 2019. aasta viimases kvartalis oli majanduskasv 6 protsenti, hindas Bloomberg Economicsi Aasia ökonomist Chang Shu.

Suurima löögi kaubanduspartneritest saavad Hongkong, Lõuna-Korea ja Jaapan. Viiruse mõju Saksamaa ja Jaapani sisemajanduse kogutoodangule võib olla 0,2 protsendipunkti, USA ja Ühendkuningriigi majanduskasvule võib negatiivne mõju olla 0,1 protsendipunkti.

Hinnang tugineb eeldusel, et viiruse levikut Hiinast väljapoole suudetakse suuremal jaol peatada.

Hiinas ja mujal meenutab viirusepuhang möödunud aasta kaubandussõda USAga, kus suurfirmad püüdsid leida alternatiive Hiina toodangule ja vältida tariife.

Uue koroonaviiruse tõttu võivad üha enam firmasid kolida tootmise USAsse ja Mehhikosse, ütles USA kaubandusminister Wilbur Ross sel nädalal Fox Businessile. Selge on see, et viirus muudab olukorra keerulisemaks firmadele, mis lootsid pisut hinge tõmmata pärast kaubanduspingete jahenemist.

Calvin Kleini ja Tommy Hilfigeri omanikfirma PVH Corporationi tegevjuhi Emmanuel Chirico sõnul on vara hinnata, mis mõju on viirusel rõivatööstusele. «Aus vastus on, et ega keegi täpselt veel ei tea,» ütles ta.

Tagasi üles