Kaitseressursside ameti (KRA) läbiviidavad sundkoormised jagunevad ametlikult neljaks alaliigiks (sundvõõrandamiseks, sundkasutuseks, sundvalduseks ja veokohustuseks), kuid lihtsustatult tähendab KRA sundkoormise kohustus igal juhul oma eramasina loovutamist riigile, kui hinnatakse, et seda läheb vaja riigikaitse otstarbeks. Sundkoormise teated (ehk kelle käest sõidukit soovitakse) väljastatakse rahuajal.
Valitsuse korraldusel peab KRA sundkoormama umbkaudu 3000 erasõidukit, mille hulgas on nii veoautosid, haagiseid, traktoreid, tõstukeid, maastureid, mootorrattaid kui ka ATVsid – kõiksugu masinaid, mida võiks sõjategevuses vaja minna.
15 päeva jooksul alates koormisotsuse saamisest on sõiduki ehk vara omanikul õigus esitada vastuväiteid ja 30 päeva jooksul on võimalik sundkoormise otsust vaidlustada, pöördudes sundkoormise määranud asutuse poole. Kui tegemist ei ole aga rahuajaga, siis kehtivad sundkoormise määramise ja sundkoormise täitmise otsuse toimetamisel erandid – neid võib kätte toimetada igal ajal ja igas kohas.
Millistel alustel võib koormisotsusest pääseda ja millistel mitte, sellele KRA ühetimõistetavat vastust ei andnud. «Kõik asjaolud kaalutakse läbi haldusmenetluse raames. Praeguseks oleme suutnud oma valimisse leida just niisuguseid sõidukeid, mis vastavad igati kaitseväe vajadustele. Samuti oleme menetluse raames põhjendanud oma vajadusi piisavalt. Käesolevaks hetkeks ühtegi vaidlustust kohtusse ei ole jõudnud,» andis Postimehe päringule vastuseks KRA mobilisatsiooniressursside osakonna juhataja Alo Aulik.
Sundkoormatud vara omaniku õigused:
⦁ Saada oma vara tagasi.
⦁ Keelduda vara vastuvõtmisest, kui see on muutunud kasutuskõlbmatuks.
⦁ Nõuda varale tekitatud kahju korral varalise kahju hüvitamist juhul, kui see ei tekkinud sõjategevuse tõttu. See tähendab, et kui vara hävineb või kaotab väärtust otseses sõjategevuses, ei saa vara omanik selle eest kompensatsiooni. Konkreetsele küsimusele, miks täpselt ei saa isik kompensatsiooni sõjaolukorras hävinud masina eest, vastas KRA, et «mis puudutab kaitseväe võimeid ja vajadusi, oleme selgitanud korduvalt.»
Antud olukorda aitab väheke selgitada riigivastutuse seaduse paragrahv 13, mille kohaselt «avaliku võimu kandja vabaneb vastutusest avalike ülesannete täitmisel tekitatud kahju eest, kui kahju tekitamist ei olnud võimalik vältida ka avalike ülesannete täitmisel vajalikku hoolsust täielikult järgides.»
⦁ Saada hüvist või pensioni, kui sundkoormise täitmine (veokohustus) põhjustas osalise või puuduva töövõime. Kui sundkoormise täitmine tõi kaasa omaniku/valdaja surma, siis makstakse hüvist või pensioni tema lähedastele.