Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Karm: kütused maksaksid 2012. aasta naftahindade korral 1,7 euro ligi (3)

Copy
Rekordkõrge diislikütuse hind Nestes. Hinnatõusuga läksid kaasa kõik jaemüüjad. (FOTO: ERIK TIKAN/Postimees grupp)
Rekordkõrge diislikütuse hind Nestes. Hinnatõusuga läksid kaasa kõik jaemüüjad. (FOTO: ERIK TIKAN/Postimees grupp) Foto: Erik Tikan

Möödunud nädalal sündis Eestis diislikütuse hinnarekord 1,449 eurot liitrist, millega purustati pea kaheksa aasta tagune rekord. Kui maailmaturuhinnad oleksid täna 2012. aasta märtsi tasemel, oleks diislikütuse hind kerkinud 1,693 euroni ja bensiini hind 1,736 euroni liitrist, kirjutab Alexela juhatuse liige Alan Vaht kütuseblogis.

Teadupärast on kaheksa aastaga kütuseturul väga palju muutunud, millel on oluline mõju kütusehindadele. Olgu meenutuseks märgitud, et perioodil 2016–2018 tõsteti kütuseaktsiise kolmel järjestikusel aastal ning lisaks on vahepeal mindud üle biokütustele, mille kohustus kasvas tänavu veelgi, märkis Vaht.

«Aktsiisitõusust tulenevalt on bensiini ja diislikütuse hinnad kerkinud vastavalt 17 ja 12 sendi võrra (koos käibemaksuga). Biokütustele ülemineku hinnaks on aga vastavalt 5 ja 6 senti liitrist. Õnneks on aga kütuste maailmaturuhinnad täna võrreldes 2012. aasta märtsikuiste hindadega oluliselt madalamad, mis on seega hoidnud ära hinnatasemed, mida me keegi ei sooviks tanklas näha,» kirjutas Vaht.

Olgu märgitud, et kui bensiini ja diislikütuse maailmaturuhinnad on täna vastavalt 615 ja 600 dollarit tonnist, siis 2012. aasta märtsis olid hinnad aga väga palju kõrgemal, vastavalt 1159 ja 1054 dollarit tonnist.

Brenti toornafta barrel maksis samal ajal 125 dollarit praeguse 65 dollari vastu barrelist. Kütusehindade võrdlemisel tuleb muidugi arvestada ka dollarikurssi, mis 2012. aasta märtsiga võrreldes on praeguseks tugevnenud 19 protsenti.

Vaatamata dollarikursi tugevnemisele on kütuste maailmaturuhinnad praegu 2012. aasta märtsikuiste hindadega võrreldes siiski 30 protsenti madalamad, mistõttu veelgi suuremaid kütuse hinnarekordeid on seni suudetud vältida.

Tagasi üles