Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Hinnatõusu hirm ajas inimesed maastureid ostma (5)

Copy
Uued Toyota linnamaasturid.
Uued Toyota linnamaasturid. Foto: JUSTIN SULLIVAN/AFP

Läinud aasta detsembris hüppas Eestis uute autode müük hoobilt pea 70 protsenti. Enim andsid tooni maasturid. Plahvatusliku müügi taga on kaks põhjust.

Esiteks vedas kasvu 2018. aasta madal võrdlusbaas. «Toona oli uute autode müük ekstraordinaarselt madal,» selgitas AMTELi juht Arno Sillat. «See sõltus nii vähenenud tööpäevade arvust kui ka sellest, et autode registreerimist lükati edasi. Ehk siis mitu asja sattus ühele ajale,» lisas Sillat.

Teine, märksa olulisem ja sisulisem põhjus peitub Euroopa Liidu keskkonna- ja kliimapoliitikas. Nimelt kehtivad 2020. aastast reeglid, mis ei luba autotootjatel enam nii saastavaid sõidukeid valmistada. Lihtsustatult öeldes: iga auto pealt, mis paiskab keskkonda rohkem kui 95 grammi CO2 kilomeetrilt, tuleb hakata tootjal maksma, ja mitte vähe. See on ka põhjus, miks investeerivad autohiiud nii jõuliselt elektrisõidukite arendamisse.

Kuna reeglid läksid sisuliselt üleöö karmimaks, tahtsid autotootjad ning arusaadavalt ka kohalikud edasimüüjad ja diilerid keskkonda rohkem saastavatest sõidukitest vana aastanumbri sees «lahti saada». See ongi põhjus, miks müüdi varasemast tunduvalt rohkem just suurema mootoriga autosid ja maastureid.

Sillat pidas tõenäoliseks, et diilerid mitte ei langetanud aasta lõpus maasturite hindu, vaid andsid suurematele klientidele mõista, et järgmisest aastast võib sama auto juba märksa kallim olla, mistap tasub kaupa teha enne uue kümnendi kukkumist. Kui palju ja mis autode hinnad tänavu karmimate keskkonnareeglite tõttu kasvavad, autoekspert ei täpsustanud. Küll aga on väga tõenäoline, et see juhtub.

Populaarseimad Toyota ja Škoda

Möödunud aasta statistikast tulebki välja, et Eesti inimesed eelistasid enim keskmisi maastureid, mille osakaal moodustas veidi üle veerandi. Kokku müüdi läinud aastal 26 589 uut sõiduautot, mida on 4,7 protsendi võrra rohkem kui 2018. aastal.

Populaarseim automark 2019. aastal oli 4248 sõiduautoga Toyota ja teise koha hõivas 3703 autoga Škoda. Kolmandale kohale kerkis 2432 müüdud sõiduautoga Renault.

Ka mudelite edetabeli tipus figureeris Toyota ja seda kahe mudeliga – populaarseim mudel 2019. aastal oli Toyota RAV4, mida osteti 1556 ja teise koha hõivas Toyota Corolla, mida eelistasid tarbijad 1273 korral. Kaugele maha ei jäänud ka Škoda Octavia, mida läks kaubaks 1239.

Elektriautosid müüdi 2019. aastal vaid 77 ja gaasiautosid 579. Uusi mootorrattaid ja mopeede läks 2019. aastal kaubaks vastavalt 639 ja 544.

Märksõnad

Tagasi üles