Päevatoimetaja:
Sander Silm

Saksa autohiiud kõrvetasid sõidujagamisäris sõrmed

Copy
BMW endine juht Harald Kruger ja Daimleri eksjuht Dieter Zetsche teatasid aasta alguses rõõmsalt sõidujagamisäride ühendamisest. Aasta lõpuks hakkab suurprojektist õhk välja vihisema.
BMW endine juht Harald Kruger ja Daimleri eksjuht Dieter Zetsche teatasid aasta alguses rõõmsalt sõidujagamisäride ühendamisest. Aasta lõpuks hakkab suurprojektist õhk välja vihisema. Foto: AXEL SCHMIDT/REUTERS

Suured Saksamaa autootjad BMW ja Daimler, kes sisenesid aastaid tagasi suure hurraaga sõidujagamisärisse, tagurdavad nüüd sealt pettunult välja.

Umbes 10 aastat tagasi läks Mercedes-Benzi tootja Daimler AG USAsse Austinisse, kus hakkas pakkuma uut tüüpi autorenditeenust Car2Go, mis – nagu investoritele öeldi – pidi muutma viisi, kuidas moodsad inimesed linnades liiguvad ja liiklevad. 

Käesoleva aasta hakul ühendasid Daimler ja teine suur autotootja BMW jõud ning liitsid Põhja-Ameerikas oma rendiärid. Sündis uus platvorm ShareNow, kuhu autohiiud tõotasid süstida miljard eurot, et äri korralikult käima tõmmata. Sõidujagamisäriga lubati jõuda 90sse linna üle maailma. Paari aasta pärast pidi sihtkohtade arv aga mitmekordistuma.

Aasta lõpuks paistab aga sakslaste esialgne optimism ja ind olevat raugenud. Daimleri esindaja rääkis detsembris, et nad alahindasid kulusid ja energiat, mida uut tüüpi teenuse käivitamine nõuab, rääkimata sellega kasumisse jõudmisest. Mõned päevad hiljem anti teada, et ShareNow lahkub USA ja Kanada turult sootuks. Põhjuseks kõikuv ja ootamatusi pakkuv turg. Otsad tõmmati kokku ka Brüsselis ja Londonis, kus platvormi ei tahetud omaks võtta.

ShareNow pakub äpipõhist autorenditeenust, kus auto rentimine mistahes ajaks on mugav ja lihtne – pole vaja muretseda kütuse- ega parkimiskulude eest. Lisaks võib auto pärast kasutamist jätta sinna, kuhu hing ihaldab. Umbes samal põhimõttel töötab Eestis Citybee sõiduauto rent. 

Autoomanike arv hoopis kasvab

Traditsioonilised autotootjad on viimase kümne aasta jooksul süstinud raha sinna, kus nende arvates võiks peagi hakata midagi suurt juhtuma, näiteks mobiiliäpi põhisesse autorenti, sõitujagamisse, äpitaksondusse ja isejuhtivate autode arendamisse. Meenutuseks, Daimler on oma põhiäri kõrvalt investeerinud enam kui 100 miljonit eurot Eesti transpordiidusse Bolt.

Heldeid rahapaigutusi on tagant tõuganud peak car (autotööstuse tipp – toim), mis tähistab hinnangut, et eraisikute poolt autode ostmine ja omamine on saavutanud ajaloolise maksimumi ja edaspidi pöörab see langusse. Transpordiäris kõlab mantra, et isikliku sõiduki omamine on suurtes linnades tülikas ja kallis, mistõttu eelistavad tavalised inimesed üha rohkem autode jagamist ja rentimist. Globaalseks kuulutatud trend on autotootjate jalgealuse kuumaks ajanud.

Samas ei ole suuresõnalised ennustused, vähemalt seni veel, päris elus realiseerunud. Kas või Saksamaal on autode omamine viimase kümne aastaga pigem kasvanud. Kui 2009. aastal oli 1000 inimese kohta 510 autot, siis tänavu 570. Teistel suurematel turgudel võib täheldada sarnast trendi.

Lisaks ei saa ära unustada, et vanakooli autovabrikandid pole uuel atraktiivsel turul sugugi ainsad tegijad. Meil on Uber, Lyft, hiinlaste Didi ja kas või kodumaine Bolt, kes on suutnud end edukalt turule sisse süüa. Ehkki sõidujagamisäri on megatrend, kus kõik tahavad kohal olla, ei suudeta siin veel raha teha. Bolt teenis möödunud aastal 60 miljonit eurot kahjumit. Sõidujagamise lipulaev Uber pidi aga ainuüksi tänavu esimeses kvartalis sisse võtma miljardi dollari suuruse miinuse!

Ehkki empiiria näitab veel midagi muud, on siiski üsna tõenäoline, et autode omamine 10–20 järgmise aasta jooksul siiski langeb ning jagamis- ja rendiäri tõstab pead. Põhjuseks on aina karmistuvad kliima- ja keskkonnanõuded, mis diiselmootoritega tossutamist kõvasti kärbivad. Arvatakse, et jagamisäri koondub väheste kätte. Kas traditsioonilised autotootjad nende hulka kuuluvad, näitab aeg.

Märksõnad

Tagasi üles