/nginx/o/2019/12/19/12821764t1h6c51.jpg)
Eesti majanduskeskkond on aina ülereguleeritum – nii sõnab Circle K peadirektor ja Tööandjate Keskliidu volikogu esinaine Kai Realo, kes reastas mõned näited hiljutistest ülereguleerimise praktikatest.
Eesti majanduskeskkond on aina ülereguleeritum – nii sõnab Circle K peadirektor ja Tööandjate Keskliidu volikogu esinaine Kai Realo, kes reastas mõned näited hiljutistest ülereguleerimise praktikatest.
«Ülereguleerimine on viimastel aastatel majanduses hoogustumas ning peamiseid põhjuseid on kaks – esiteks on meie ees hulk väga suuri probleeme nagu kliimasoojenemine, sõjaliste kokkupõrgete eskaleerumine, elanikkonna vananemine ja palju muud, millest tulenevate tagajärgedega tuleb meil kõigil iga päev kokku puutuda. Teisalt toob rohkelt regulatsioone kaasa ka Eesti osalus mitmes rahvusvahelises liidus ja organisatsioonis – Euroopa Liidu direktiivid, rahapesuvastased regulatsioonid, keskkonnanõuded, ettevõtete maksustamisnõuded jpm,» rääkis Realo.
Kolmandaks rohkete regulatsioonide allikaks olevat aga poliitilised otsused, mis näiliselt soovivad lahendada mingit ühiskonna probleemi või pahet, kuid ilma liigseid ressursse olukorra tegeliku põhjuse väljaselgitamiseks või likvideerimiseks kulutamata. Need on Realo hinnangul piirangud stiilis «selle me keelame lihtsalt ära».
Ülereguleerimine Eesti tasandil on Realo arvates ennekõike seetõttu, et olulise probleemiga tuleb tegeleda, asjale tuleb reageerida, aga kuna ressursse napib ja teemad tihti ei huvita kedagi, siis tuleb leida JOKK skeem, kuidas pealtnäha on kõik nagu korras ja saab öelda, et «tegelesime» ja «seadsime reeglid». Selliste kiirmenetluste tõttu tuleb aga vahel nii nõudeid kui seaduseid korduvalt üle ja ümber teha.
Nii näiteks selgus Realo andmetel eelmisel aastal justiitsministeeriumi õigusloome vähendamise kavast, et 2017. aastal muudeti 56% kõigist seadustest vähemalt ühel korral ja 27% seadustest muudeti aasta jooksul vähemalt 2 korda. 71% eelnõudele ei eelnenud väljatöötamiskavatsusi, mida näeb ette hea õigusloome ja normitehnika eeskiri.
Samuti selgus, et 2017. aastal suurendas iga viies eelnõu ettevõtja halduskoormust ja vaid 14% eelnõudest vähendas seda. Riigi jaoks suurendas halduskoormust lausa iga kolmas eelnõu ja iga neljas vähendas. Seega halduskoormus kokkuvõttes kasvab ja regulatiivne keskkond muutub pidevalt.
Näited hiljutistest ülereguleerimistest
Kokkuvõtteks sõnas Realo, et üleregulatsioon kipub lokkama siis, kui ühiskonnas levivate hoiakute muutmisega ei tegeleta. Seda kas siis seetõttu, et ühiskonnas on niivõrd erinevad huvirühmad, et nende koostöö tundub võimatuna, või siis ei ole riigi juhtorganitel soovi/tahet/oskuseid algatada ühiskonnas protsesse, mis muudavad seda, kuidas ühte või teise probleemi suhtutakse või kuidas neid koos lahendada.
Nii nagu ettevõtetes, nii on ka riigis ülereguleerimine nõrga juhtimiskvaliteedi tagajärg. Kui hea juht leiab viisi, kuidas panna inimesed endale järgnema ja eesmärke saavutama, siis nõrk juht piltlikult öeldes väljastab vaid käskkirju ja korraldusi, mis tekitavad talle endale turvatunde, et ta on teinud endast kõik, et olla hea juht. «Hea koostöö baseerub kokkulepetel, kui neid aga ei sünni, siis tekivadki tugevama jõudu kehtestavad regulatsioonid,» summeeris Realo.