Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Tooted, mis rahuldavad ihasid, mida ei pruugi olemaski olla

Toimetaja: Magnus Altküla
Copy
Amazoni laohoone Prantsusmaal Bretigny-sur-Orges,
Amazoni laohoone Prantsusmaal Bretigny-sur-Orges, Foto: PHILIPPE LOPEZ / AFP / Scanpix

Eelmisel nädalal lahvatas taas skandaal Amazoni ümber, kuna müügiplatvormilt leiti Auschwitzi sümboolikaga jõulukaunistusi, pudeliavajaid, rätikuid ja muid kaupu. Ameerika meediaväljaane Wired selgitas, kuidas taolised esemed üldse müügiplatvormidele jõuavad.

Kuigi Amazonil on paigaldatud teatavad seiremehhanismid, mis aktiveeruvad spetsiifiliste sõnade peale, ei ole Amazonil piisavalt tööjõudu, kes jõuaks kõik müüjate poolt veebilehele üles riputatavad tooted üle kontrollida. Seetõttu lipsavad ka paljud kahtlase väärtusega kaubad n-ö pragudest läbi. Need tooted pole tihti aga sellised, mis kusagil laos ostmist ootaksid.

Auschwitzi piltidega oli müügil veel teisigi esemeid, näiteks jõuluehteid, pudeliavajaid, hiirematte ja kotte.
Auschwitzi piltidega oli müügil veel teisigi esemeid, näiteks jõuluehteid, pudeliavajaid, hiirematte ja kotte. Foto: Auschwitz Memorial Twitter page

Kuigi kindlasti leidub ka pahatahtlikke müüjaid, kes tõstavad lehele meelega provokatiivseid tooteid, siis paljud sellised ostuartiklid tekivad veebilehele automatiseeritud protsessi tulemusel – edasimüüjad on alla laadinud internetis olevate pildipankade rakendused nagu Pixabay, mille autoritasudeta pildid genereeritakse nn tootešabloonidele, näiteks jõuluehted või tassid. Täpselt selliseid tooteid ei ole tegelikult kusagil laos olemas – kui keegi teeb ostu, hangitakse vastavalt vajadusele tass või saunalina vms ja trükitakse soovitud pilt sinna peale. 

Sellise müügimetoodikaga ei kuluta nende toodete (enamasti meened ja tarbeesemed) edasimüüjad – antud juhul näiteks Hqiyaols Ornament ja Fcheng – raha reaalse kauba hoiustamisele, omades aga samal ajal tohutut hulka erinevate piltidega müügiartikleid, et pakkuda võimalikult laia valikut. 

Wired sõnas, et nad ei saanud kinnitust, milliseid meetmeid Fchengi-laadsed müüjad täpselt kasutavad toodete hulgi lisamiseks veebikaubamajadesse nagu Amazon. Samuti ei saanud Wired Amazoni käest kommentaari. Üks asi on aga selge: massilistes kogustes potentsiaalsete müügiartiklite veebilehtedele genereerimisega tekitavad taolised edasimüüjad Amazonile tohutult lisatööd ja nagu Auschwitzi meenete juhtum piltlikustab, ei saa Amazon piisavalt hästi hakkama enda platvormil müügiks olevate toodete kontrollimisega. 

Tagasi üles