Päevatoimetaja:
Sander Silm

Laenufirma uuring: keskmine Eesti pere kulutab jõuluostudele 249 eurot

Copy
Artikli foto
Foto: Ferratum Grupp

Kuigi jõuluostlemise uuringut läbi viinud Ferratum Grupi andmetel on eestlaste ostujõud viimase aastaga kerkinud, kavatsetakse pühade ajal raha kulutada samas suurusjärgus kui mullu.

Ferratumi rahvusvahelises jõulu-uuringus osalenud inimesed avaldasid oma ostueelistused ja vastasid, kas eelistatakse kaubanduskeskusi või pigem veebipoode ning kuidas ostude eest tasutakse. Uuring võttis luubi alla ka pühadeaegsed reisiplaanid, jõulusoovid ja lubadused uueks aastaks. Oluline on aga siinkohal meeles pidada, et sellest uuringust võtsid osa vaid Ferratum Grupi kliendid. 

Selgub, et tänavu planeerivad küsitletud eestlased kulutada jõuluostudele leibkonna sissetulekust keskmiselt 16 protsenti, mis küsitletute puhul tegi summaarselt 249 eurot. Läinud aastal arvestati pühadega seotud kulutusteks 17 protsenti leibkonna sissetulekust ehk 257 eurot. Oste kavatsetakse enamjaolt teha säästudest, kuigi veidi üle veerandi küsitletutest on nõus võtma ka lühiajalist laenu. 

Võrreldes teiste uuringus osalenud riikide elanikega on eestlaste tarbimiskulutused mõõdukad. Küsimustele vastanud 14 riigi 31 000 leibkonna seas kavatsevad eestlased kulutada jõuluostudele pere sissetulekust proportsionaalselt teistest vähem. Eestlastest veel väiksema osa tulust panevad pühadeostude alla hollandlased, kõik ülejäänud uuringus osalenud plaanivad pere-eelarvest protsentuaalselt rohkem kulutada. Eestlaste osakaal uuringus oli umbkaudselt 5%, ehk 1500 inimese ringis. 

Jõuluostudele kulutatava summa osakaal riigiti
Jõuluostudele kulutatava summa osakaal riigiti Foto: Ferratum Grupp

Kust ja mida inimesed ostavad?

Uuringust selgus, et kõige innukamad veebis ostlejad on Suurbritannia elanikud. Eestlased eelistavad jääda traditsioonilisema ostlemise juurde – vaid 15 protsenti kavatseb sooritada jõuluostud e-poest.

Jõuluajal tehtavate netiostude osakaal kogu ostlemisest.
Jõuluajal tehtavate netiostude osakaal kogu ostlemisest. Foto: Ferratum Grupp

Ferratum Grupi kommunikatsiooni- ja investorsuhete juhi Emmi Kavanderi sõnul on mõneti üllatav, et Eestis pole internetist ostmine nii populaarne, kuigi seda võiks ühelt e-riigi pioneerilt ju eeldada. 

«Muus osas suuri üllatusi võrreldes eelmise aastaga ei paista olevat, sest Eesti leibkondade kulutused jõuluostudele jäävad ka sel aastal 250 euro piirimaile ning mänguasjad ja maiustused on viie menukama kuluartikli seas ka tänavu,» märkis Kavander.  

Eestlaste poolt jõuluajal enimostetavad kaubagrupid
Eestlaste poolt jõuluajal enimostetavad kaubagrupid Foto: Ferratum Grupp

Kui aga vaadata vastuseid riikide peale kokku, siis populaarseim kaup on riided, mis moodustab keskmiselt 13 protsenti perede jõuluostudega seotud kulust. Üle 10% jõuluostude kulust moodustavad kõigi riikde peale kokku veel ka kulutused maiustustele ja delikatessidele ning mänguasjadele. Laste talviste tegevuste finantseerimist, mis eestlastel TOP 5 kuluartikli hulka pääses, ei nimetanud ühegi teise uuringus osalenud riigi kodanikud.

Eestlane jälgib reisil kulutusi

Airbnb teenuseid kavatseb jõulureiside ajal kasutada veidi üle viiendiku eestlastest. Meid edestavad selles vallas vaid rumeenlased.

Airbnb teenuse kasutatavuse populaarsus
Airbnb teenuse kasutatavuse populaarsus Foto: Ferratum Grupp

Üle saja euro ühe öö eest hotellis (inimese kohta) on nõus maksma 12 protsenti küsitletud eestlastest, mis on 14 riigi võrdluses pigem keskmine tulemus. Austraalia ja Kanada kodanikest on näiteks ligi pooled valmis taolist investeeringut tegema. 

Käesoleva uuringu põhjal on eestlased jõuluajal keskmised reisijad, kulutades sellele ligi viiendiku leibkonna eelarvest.

Keskmiselt reisimisele kuluv summa ja protsent leibkonna eelarvest
Keskmiselt reisimisele kuluv summa ja protsent leibkonna eelarvest Foto: Ferratum Grupp

Jõulukingitustest olulisemaks peavad inimesed pühade ajal aga ülekaalukalt pere ja lähedastega koos veedetud aega. Veeta rohkem aega oma lähedastega on ka populaarseim uusaasta lubadus, millele järgnevad lubadused kodu renoveerida ja rohkem reisida.

Jõulu-uuring Ferratum Christmas Barometer 2019:

  • Ferratum korraldas rahvusvahelist jõulu-uuringut 11. korda.
  • Uuringu eesmärk on kaardistada inimeste pühadeaegseid tarbimisharjumusi, võrrelda neid riigiti ja vaadata, mis on aastate jooksul muutunud.
  • Sel aastal osales uuringus rekordarv inimesi ehk üle 31 000 (kellest eestlasti u 5%).
  • Vastajad olid vanuses 18-61 aastat.
  • Küsitlus toimus 14 riigis üle maailma ning oli vormilt standardiseeritud veebiküsitlus.
  • Igas riigis oli sissetulek märgitud kohalikus valuutas ning jõuluostudele kuluva summa arvutamisel võeti arvesse leibkonna igakuist netosissetulekut. 
  • Lisainfo uuringu kohta on leitav SIIT
Tagasi üles