/nginx/o/2019/11/29/12774276t1h546f.jpg)
Ameerika Ühendriikidest alguse saanud ostupüha must reede on vallutanud nii Eesti tava- kui ka e-poed. Samas jäävad meie pakkumised USA omadele kordades alla – kui üle lombi algavad allahindlused 50%, siis Eestis jäävad nad pigem 10–30% vahele.
Ameerika Ühendriikidest alguse saanud ostupüha must reede on vallutanud nii Eesti tava- kui ka e-poed. Samas jäävad meie pakkumised USA omadele kordades alla – kui üle lombi algavad allahindlused 50%, siis Eestis jäävad nad pigem 10–30% vahele.
Kõik tarbijad, rõõmustage! Käes on 2019. aasta suur tarbijapüha must reede ehk päev, mil paljud kauplused pakuvad jõuluaja-eelseid soodustusi, et kliendid saaksid näiteks oma jõuluostud varem ära teha ega peaks viimasel hetkel stressama. Kui mastaapne on see üritus aga Eesti kontekstis ja kui kõrgele võivad soodustused kerkida?
Eesti pakkumised jäävad USAle alla
Rocca al Mare ja Kristiine keskusi omava Citycon Eesti turundusjuht Helina Leif selgitas, et kui Ameerika Ühendriikides on must reede stardipauguks jõuluostlemisele, siis eestlased teevad jõuluostud pigem viimasel minutil ja ei mõtle jõulukinkidele kuu aega ette. Seepärast ongi must reede Eestis lihtsalt üks võimalus kaupu tavapärasest odavama hinnaga soetada.
Leif kinnitas, et Eesti sooduspakkumised ei ole tõepoolest võrreldavad USAs toimuva pöörasusega, ent häid diile leiab sellegipoolest ja ka näiteks 20% on ju ikkagi sääst. Ta selgitas, et mõista tuleb ka kaupmehi ja seda, et Eestis lihtsalt pole nii palju ostlejaid, kui USAs, mis tähendab, et hindu ei saa väga madalale viia ja selle raames kasumit teenida (sama seisukohta avaldas juba kaks aastat tagasi ka Ülemiste keskuse direktor Guido Pärnits). Allahindluskampaaniate puhul kehtib Leifi sõnul valem, et mida rohkem on ostlejaid, seda suuremad on allahindlused.
Enamus Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuste allahindlustest üle kolmekümne protsendi sel aastal ei ulatu, on vaid mõningad erandid.
Kuigi valitsev suhtumine musta reede osas on Leifi sõnul Eestis veel skeptiline, muutub «püha» iga aastaga ka meil aina populaarsemaks. «Eelmisel aastal oli Kristiine keskuses musta reede ajal tavalise kuu lõpu reedega võrreldes inimesi 32 protsenti rohkem. Rocca al Mare keskuses oli külastajate arv lausa 66 protsenti tavapärasest suurem,» kinnitas Citycon Eesti turundusjuht, lisades et mida rohkem keskusi musta reede puhul külastatakse, seda julgemalt teevad kaupmehed edaspidi ka allahindlusi.
Viru Keskus hoiab musta reede suhtes madalat joont
Viru Keskuse turundus- ja kommunikatsioonidirektor Taivi Koitla sõnas, et keskus tervikuna musta reede kampaaniat ei korralda, ent mõned nende majas paiknevad kauplejad võtavad ostupühast osa omal initsiatiivil. Mustast reedest ei võta Viru Keskus laiemalt osa, kuna nad suunavad oma energia sarnaste ürituste Poetorm ja Ostlejate Pidupäev korraldamisse, mis on mõlemad ühepäevased allahindluskampaaniad ja viimane neist toimus loetud päevad tagasi. «See tänupühajärgne tarbimiskampaania on jõudsalt üleilmselt levinud, ent ma ei näe põhjust selle ületähtsustamiseks,» sõnas Koitla ja selgitas, et Ameerika Ühendriikides on paljud tööandjad tänupühajärgse päeva oma töötajatele vabaks teinud, lubades nii inimestel sellest ostupeost mugavamalt osa saada. Eesti inimestel see võimalus puudub.
«Siinmail on selle väärtuseks vaid üleilmselt levinud nimetus, ent muus osas teistest eripakkumiskampaaniatest ta ei erine. Ilmselt pole ka lisaks eelnimetatud vaba päeva puudumisele kuu lõpus toimuv soodusmüük parim ajastus,» selgitas Koitla, miks Viru Keskuse jaoks must reede erilist tähendust ei oma. Samuti toonitas ta, et ei näe põhjust, miks peaks musta reede allahindluste suhtes ootused kõrgemad olema, kui teiste kohalike kampaaniate puhul, nähes et tegu pole Eestist alguse saanud üritusega.
Tartu kesklinnas suur ostupüha
Tartu Tasku keskus korraldab koos üle tee asuva Kvartali keskusega ühist musta reede kampaaniat alates 2017. aastast. Aastaid enne seda tegid aga väga paljud Tasku kauplused - eelkõige just rahvusvahelised rõivabrändid - omal initsiatiivil musta reede pakkumisi, sõnas Tasku keskuse turundusjuht Liiu Matikainen.
«Kaubanduskeskusena nägime selles võimalust pakkumiste võimendamiseks, et need jõuaksid veel laiema ringi tarbijateni. Meie keskuses on 4-5 kauplust, kes aastaringselt teistest allahindluskampaaniatest osa ei võtagi, aga mustal reedel oma allahindluse teevad ja meie huvi on, et info nende pakkumiste kohta jõuaks ka meie keskuse klientideni,» selgitas Matikainen Tasku keskuse käed-külge lähenemist.
«Soodustused meie kauplustes on küll lahjemad kui paljudes meist oluliselt suuremates riikides, aga kui tavapärase võimaliku -20%-lise allahindluse asemel on kogu tootevalik -30% alla hinnatud või nagu meie Hemtexi kaupluse puhul – kogu tootevalik on terveks nädalaks 30% alla hinnatud, siis on see kohaliku tarbija jaoks ikkagi väga hea pakkumine,» toonitas Matikainen musta reede positiivsust kohalike ostlejate jaoks. «Oleme seda meelt, et pigem olgu veidi väiksem allahindlus kogu kaubale kui kuni -50 protsendiline allahindlus vaid valitud toodetele,» selgitas Matikainen lisaks Tasku vaatepunkti ostupühale.
Tundmatute e-poodide suhtes tasub olla kriitiline
Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät rääkis, et märkimisväärseid pakkumisi võib leida ka Eestis kauplejatelt. «Tõesti on võimalik osta kvaliteetne pann -50% või uus auto 15 000 eurot soodsamalt,» sõnas Väät, toonitades et sel aastal on Eesti kaupmehed kõvasti initsiatiivi näidanud ja ostupühast võtavad osa paljud kauplejad. Ta toonitas, et 50% allahindlus on juba väga kõva sõna ning pigem tasubki olla ettevaaatlik välismaiste e-poodide suhtes, kus kaupa hirmodavalt lubatakse. «Tasub olla kriitiline ja ettevaatlik. Viimasel ajal ringleb juhtumeid, kus 5 dollariga pakutakse ime kvaliteetseid asju, kuid kaupa tellija ei saa,» manitses Väät kriitilisele mõtlemisele. Kui pakkumine tundub liiga hea, et olla tõsi, siis tihti täpselt nii ka on ja tundmatutest välismaistest e-poodidest soovitab Väät kaupa pigem mitte tellida. See aga ei tähenda, et ausaid ja suurepäraseid diile üldse ei oleks, tasub lihtsalt usaldada tuntud vahendajaid.
Ka Swedbanki Rahaasjade Teabekeskuse juht Kati Voomets manitses ettevaatusele seoses libakaupmeestega, kes soovivad ära kasutada inimeste ostumeeleolu ja nõrgenenud tähelepanu turvalisusele. Eriti valvas tuleb tema sõnul olla sotsiaalmeedias levivate kahtlaste linkide suhtes.
Tõnu Väät aga tuletas omalt poolt ostlejatele meelde, et kliendil on kogu Euroopa Liidu ulatuses õigus kaup põhjust avaldamata 14 päeva jooksul tagastada. Ka soovitas Väät kasutada just eestimaiste kauplejate (ka e-kauplejate) teenuseid, kuna sel puhul võib kindel olla, et tellitud kaup ei jää jõulusaginas tollikoridori kinni (kui kaup on kaupmehe poolt märgitud laos olemasolevaks).
Mida tähele panna veebis ostlemisel?
Rahaasju selgitav veebileht Laenukool pani musta reede eel kirja 10 soovitust, mida ostupühal järgida, et lõigata tarbijana suurimat kasu.