Päevatoimetaja:
Sander Silm
Saada vihje

Soome lubab õige pea autojuhtidel sõita talvel suverehvidega (20)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Talvised teeolud.
Talvised teeolud. Foto: MARKKU OJALA/EPA

Päikeseline, kuiv ilm, külma on -5 kraadi ning sõidukil on all suverehvid. Järgmise aasta juunist jõustub Soomes seadus, mis lubab erasõidukitel kasutada talvisel ajal suverehve, kui ilm seda lubab.

Praeguse seaduse kohaselt peavad autodel olema talverehvid hiljemalt detsembri algusest kuni veebruari lõpuni. 2020. aasta 1. juunist on talverehvide kasutamine kohustuslik vaid juhul, kui ilmatingimused seda nõuavad. Seda ka siis, kui talvised tingimused on perioodil novembri algusest märtsi lõpuni, kirjutab Yle.

Järgmisel aastal jõustuvas seaduseelnõus pole märgitud, millise ilmaga peab talverehve kasutama. Saksamaal nõutakse neid siis, kui teedel on jääd, jäidet või musta jääd.

Soomes on eelnõu väljatöötajad tegutsenud eeldusel, et sõidukijuhid on piisavalt mõistlikud ja teavad, millal talverehvid vajalikud on. Yle teatel on see veider mõte, kuna tänapäeval on paljudel juhtidel vähe kogemust kõige hullemate ilmatingimustega, mida Soome talv pakkuda võib.

Selle põhjuseks on asjaolu, et enamik juhte sõidab hästihooldatud kiir- ja maanteedel, kus väga libedad olud on tihtipeale talve jooksul vaid mõnel tunnil. Lühemad talved võivad samas tuua suurema vesiliu ohu isegi kõige paremini hooldatud teedel.

Soome transpordi- ja kommunikatsiooniministeeriumi tutvustatud reformi kohaselt ei hakata seaduse vastu eksijaid trahvima. Ka politsei pole veel hinnanud, milliseid ilmaolusid võib pidada suverehvidele sobivaks.

Politsei ringkondades levib idee, et esialgu hakatakse keerulistes oludes suverehvidega juhte hoiatama.

Uus seadus kutsub juhte üles pöörama tähelepanu ka sellele, milliseid talverehve nad kasutavad – tõenäoliselt teeb üha rohkem juhte ülemineku naastrehvidelt lamellrehvidele.

Mõnel pool peetakse lamellrehve teedele (aga ka riigi ja omavalitsuse rahakotile) sama kahjulikuks kui naaste, samuti on kahtlusi lamellide keskkonnamõju osas. Sarnaselt Eestiga on ka teisel pool lahte kevaditi probleemiks naastrehvide tekitatud tolm.

Mõnevõrra üllatuslikult pole Soome kunagi sätestanud, kas juhid peaksid kasutama naast- või lamellrehve, kuid ministeerium selle kallal praegu töötab ning plaanib kondikava paika saada ajaks, mil seadus jõustub.

Tõenäoliselt palutakse juhtidel kasutada rehve, mille küljele on paigutatud sümbol 3PMSF (three-peak mountain snowflake), mis tähendab, et rehvi võib kasutada talvel neis riikides, kus talverehvid on kohustuslikud ning mis on sobilikud kasutamiseks karmides lumeoludes.

Soome peab oma seaduse enne jõustumist kooskõlastama veel Euroopa regulatsioonidega. Lisaks sellele ei saa välismaa autojuhte põhjendamatult Soome teedelt eemale jätta.

Seega on võimalik, et Eesti juhid uute nõuetega oma pead ei pea murdma.

Tagasi üles