Uberi päevad Londonis võivad olla loetud

Janno Riispapp
, reporter
Copy
Uberile koidab Londonis mitmes tõetund: esmaspäeval selgub, kas kohalik transpordiamet pikendab nende litsentsi.
Uberile koidab Londonis mitmes tõetund: esmaspäeval selgub, kas kohalik transpordiamet pikendab nende litsentsi. Foto: SIMON DAWSON/REUTERS

Londoni transpordiamet otsustab esmaspäeval, kas annab Bolti konkurendile, sõidujagamisplatvormile Uber uue litsentsi Ühendkuningriigi pealinnas tegutsemiseks.

Vastasel juhul ähvardab Uberit juba teisipäeval kõige olulisema Euroopa turu kaotamine. Pikaajaline litsents annaks Uberile ja selle 45 000 Londoni juhile kindluse, mida viimastel aastatel just palju pole olnud.

Samuti on Londoni sõidujagamisturg muutunud palju alates 2017. aastast, mil transpordiamet otsustas võtta Uberilt tegevusloa seoses vastutustundetuse ja klientide ohtu seadmisega. Ühendkuningriigi pealinnas on alustanud tegutsemist Ola, Viavan ning Markus Villigi juhitud Bolt, kirjutab Bloomberg.

Mitmel korral on Uber pidanud kulutama ka kohtuuksi, näiteks kaotas USA firma Ühendkuningriigis sõidukijuhtide õigusi puudutava vaidluse.

Uberi tegevjuht Dara Khosrowshahi jõudis paar aastat tagasi ametis olla vaid mõne nädala, kui Londoni transpordiamet ütles, et firma ei suutnud juhtidele teha adekvaatset taustakontrolli ega teatada tõsistest kuritegudest. Probleemiks oli ka Uberi tarkvara Greyball, mis blokeeris ametnike püüdlused tabada seadust rikkuvaid juhte.

Londoni linnapea Sadiq Khan kaitses toona järelevalveameti otsust, öeldes, et «innovatiivse teenuse pakkumine ei tohi tulla klientide turvalisuse arvelt».

Näiteks märkis suvel Londonisse laienenud Bolti juht Markus Villig, et tegevus käivitus koos äpisisese paanikanupuga, mis lisab turvatunnet juhile ja reisijatele. Nupule vajutamine loob ühenduse politseiga ja saadab sõnumi ööpäevaringselt töötavale klienditoetüksusele.

«Londoni suuruses linnas on turvalisusel suurem kaal ja sellele vastavad ka regulaatori ootused. Kuna konkurendid ei ole minevikus turvalisust piisavalt tähtsaks pidanud, on ka nõuded karmistunud,» rääkis Villig.

Pärast Londoni meeri avaldust esines Uber avaliku vabandusega, aga kaebas samal ajal kohtusse ka transpordiameti otsuse, mis jättis kaebuse menetluse ajaks litsentsi jõusse.

Khosrowshahi viis järgnevatel kuudel sisse ka mitmeid muutusi: juhid pidid iga kümne tunni järel tegema sõitmisest pausi ning võtma kindlustuse, mis katab nende saamata jäänud tulu ajaks, mil nad on haiged.

Juhtidele loodi nõustamisgrupid, kus töötajad said Uberi kõrgemale juhtkonnale oma muresid kurta, samuti avati ööpäevaringsed tugiliinid nii sõitjatele kui ka reisijatele.

Märgid näitavad, et Uber saab Londoni transpordiametilt litsentsi «15 kuuks või isegi kuni kolmeks aastaks,» ütles Bloomberg Intelligence'i analüütik Aitor Ortiz.

«Pealinnas tegutsevad uued konkurendid, nagu Ola ja ViaVan, viitavad sellele, et transpordiamet võib konkurentsi tõstmiseks väljastada rohkem tegevuslube,» ütles ta.

Taksojuhi ja ametiühingujuhi Jim Kelly sõnul ei reguleeri transpordiamet Uberit ja teisi sõidujagajaid piisavalt. Tema sõnul on reeglitele vilistamine Uberi DNAs.

Uberi kõneisik keeldus tegevusloaga seonduvat Bloombergile kommenteerimast.

2018. aasta juunis sai Uber 15 kuu pikkuse ajutise litsentsi Londonis tegutsemiseks. Kuigi viieaastasest loast jäädi toona ilma, andis see USA firmale hingamisruumi keskenduda aktsiate esmaemissioonile.

Uberi IPO oli USA börsidel tänavuse aasta suurim, kuid aktsiahind on kukkunud 40 protsenti. Investoreid teevad murelikuks suured kahjumid ja töötajate õigusi puudutavad kohtuasjad nii USAs kui ka Euroopas.

Uberi ajutine tegevusluba aegus septembris, Londoni transpordiamet andis neile kahekuulise pikendusega armuaega, mis aegub 25. novembril.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles