Kolmapäeval toimus Tallinnas Narva maanteel Hiina saatkonna ees esimese omanäolise asfalttee lõigu rajamine Eestis. Maha pandud uudses asfaldisegus on sidujana kasutatud bituumeni kõrval jääkplastist valmistatud graanuleid. Asfaldisegu tootja MacReburi esindaja sõnul aitab nende toode säästa keskkonda ja samaaegselt ka parandada asfaldi kvaliteeti.
Fotod: Hiina saatkonna esine sai erakordse teekatte
Šoti firma MacRebur on plastgraanulitega asfaldisegusid turundanud alates 2016. aastast, võites juba samal aastal ka Richard Bransoni ellukutsutud Virgin Voom idufirmade konkursil peaauhinna. Praeguseks on nad rajanud sadu kilomeetreid teid. Sel aastal näiteks Ühendkuningriigis tootnud üle 300 000 tonni asfaldisegusid. Kuigi Tallinnas asfalteeritud 75-meetrine teelõik on mõeldud jalakäijatele, siis firma esindaja Gordon Reid kinnitas intervjuus Postimehele, et muidu keskenduvad nad just maanteedele.
MacReburi Eesti partneriks on Verston Ehitus, kelle tegevjuhi Veiko Veskimäe sõnul algas koostöö umbes pool aastat tagasi, kui Verston MacReburist kuulis. «Inseneri ja inimesena meeldis mulle idee sellisest tootest. Haarasime sellest kohe kinni,» rääkis Veskimäe.
75 meetri pikkuse ja kolme meetri laiuse kõnniteelõigu asfalteerimisel Narva maanteel kasutati 65 kg plastgraanuleid, mille kaal on samaväärne ligikaudu 5000 plastpudeli või 13 000 ühekordse plastkilekoti kaaluga.
Segu parandab asfalti ja keskkonda
Nii Gordon Reid kui ka Veiko Veskimäe kinnitavad, et plasti kasutamine asfaldisegus parandab selle vastupidavust ning plasti lisamine asfaldisegusse pole tegelikult midagi uut, seda on tehtud juba aastaid. MacRebur on lihtsalt esimene, kes kasutab jääkplasti. Samuti on MacReburi asfaldisegud keskkonnasäästlikud, kuna vähendavad toornaftast eraldatava bituumeni kogust asfaldisegus ning taaskasutavad oma tootes plasti.
Kolm erinevat segu
MacRebur pakub kolme segu: MR6, MR8 ja MR10. «Üks on puhtalt selleks, et vähendada bituumeni kogust asfaldisegus, teine aitab vähendada vagude teket asfaldis ning kolmas peaks olema vastupidavam pragude tekkele. Eesti teede põhimure on just pragunemine ja vagunemine ning meie tooted on mõeldud neid probleeme parandama,» selgitas Reid.
Hiina saatkonna esisele alale sai maha pandud MR8 segu, mis on mõeldud teedele, mille kvaliteeti ei ole vaja parandada. Selle eluiga peaks olema võrdne ainult bituumenit kasutavate segudega. MR6 ja MR10 kestaksid kauem, kuid oleksid kallimad.
Kohalikku toorainet piisavalt, et katta kogu Eesti
Reid kinnitas, et MacReburi andmed näitavad, kuidas igas riigis on piisavalt kasutamata jääkplasti, et katta kogu riigi teed jääkplastiga modifitseeritud asfaldiseguga – plastitarbimise maht on maailmas selline, et neil ei saaks kunagi tooraine otsa.
MacReburi sihiks on järgmise paari kuu jooksul oma segu veel mitmes Eesti kohas maha panna. «Soovime oma seguga võita maanteeameti tähelepanu ja heakskiidu. Kui see õnnestub, siis oleks järgmine loogiline samm plasti asfaldi jaoks töötleva jaama avamine Eestis, et Eesti jäätmed saaksid minna Eesti teedesse. See on meie visioon iga riigi jaoks maailmas: et kohalikud jäätmed leiaksid kohalikku taaskasutust,» rääkis Reid lennukatest plaanidest.
Tallinna jaoks tempo liiga kiire
Uudse tee ehitamisel oli kohal ka Tallinna linna kommunaalameti esindaja Ain Valdmann. Ta selgitas, et valmivale Reidi teele, millega Hiina saatkonna esine ala külgneb, ei panda seda uut segu ning hetkel on tegu siiski n-ö testiga, et hinnata segu vastupidavust kohalikes oludes.
«See pole katsetamine Reidi teega, ent kuna meie partner Verston Ehitus pakkus välja võimaluse niisugust materjali kasutada ja Tallinna linn innovaatilisi ettepanekuid kaalub alati, siis otsustasime katsetada. Esialgu me suuri kulutusi ei tee, nende puhul abistavad meid ka partnerid, aga meie huvi on vaadata, kuidas see segu paari järgneva aasta jooksul käitub ja kuidas on tema vastupidavus,» selgitas Valdmann, kes ütles ka, et hinnanguliselt kolme aasta pärast võib hakata kokkuvõtteid tegema, kas segu laiemalt Tallinna linnas kasutada.