Päevatoimetaja:
Sander Silm

Praamiliiklusest ilma jäänud Leedo jääb hiigelhüvitiseta (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Vjatšeslav Leedo.
Vjatšeslav Leedo. Foto: Saarte Hääl

Riigikohus otsustas neljapäeval jätta jõusse Tallinna halduskohtu 2017. aasta otsuse, millega kohus ei rahuldanud Vjatšeslav Leedo Väinamere Liinid OÜ kaebust majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) vastu mandri ja suursaarte vahelisel vedajahankel ettevõttele tekitatud 23,9 miljoni eurose kahju hüvitamiseks.

Riigikohus rahuldas MKM-i kassatsioonkaebuse ja tühistas Tallinna ringkonnakohtu 2018. aasta 28. novembri otsuse, millega ringkonnakohus rahuldas Väinamere Liinide apellatsioonkaebuse ja saatis asja halduskohtule uueks läbivaatamiseks.

MKM viis 2014. aastal läbi väljakuulutamiseta läbirääkimistega hankemenetluse Rohuküla-Heltermaa ja Kuivastu-Virtsu parvlaevaliinidel vedaja leidmiseks, õigusega omandada liiniveoks kasutatavad jääklassiga reisiparvlaevad.

Pakkumuse esitasid Väinamere Liinid OÜ ning ühispakkujad TS Laevad OÜ ja OÜ TS Shipping. Majandus- ja taristuminister kvalifitseeris hankel mõlemad pakkujad. Väinamere Liinid vaidlustas selle otsuse. Riigihangete vaidlustuskomisjon jättis vaidlustuse rahuldamata, Tallinna halduskohus ja ringkonnakohus jätsid selle samuti rahuldamata ning riigikohus ei võtnud kaebust menetlusse.

Seejärel tunnistati hankel edukaks TS Laevade ja TS Shippingu pakkumus, mille Väinamere Liinid seejärel jällegi vaidlustas, kuid jäi taas kohtutes kaotajaks ning hankeleping sõlmiti Tallinna Sadama tütarfirmadega.

Seejärel esitas ettevõte VAKO-le kahju hüvitise taotluse summas 23,9 miljonit eurot. «Ühispakkujad kvalifitseeriti ebaõigesti ning nende pakkumus tunnistati õigusvastaselt vastavaks ja edukaks. Neile anti mitmel viisil keelatud riigiabi ja koheldi ebavõrdselt kaebajaga,» leidis ettevõte.

Samuti oli Väinamere Liinide hinnangul Tallinna Sadama pakkumus põhjendamatult madal ja sadamajuhid seotud altkäemaksu võtmisega ning lisaks jäi täitmata hankelepingu nõue, et uued laevad peavad jõudma liinile 2016. aasta 1. oktoobriks.

«Ilma vastustaja õigusvastaste otsuste ja toiminguteta oleks sõlmitud hankeleping kaebajaga. Seega on kaebajal jäänud saamata kasum 10 aasta eest 23 825 030 eurot. Vastustaja õigusvastase tegevuse tulemusel on kaebaja kandnud vaidlustus- ja kohtumenetluses kulusid kokku 115 066 eurot,» leidis Väinamere Liinid.

VAKO jättis ettevõtte taotluse rahuldamata ja samale seisukohale jäi ka halduskohus. Halduskohus nõustus teiste eelnenud kohtuvaidlustes tehtud otsustega, märkides ühtlasi, et ettevõte on jätnud vaidlusaluse hanke alusdokumendid õigeaegselt vaidlustamata, seega ei saa ta enam tugineda nende võimalikule õigusvastasusele ning ettevõtte väited ühispakkujaid eelistavate hanketingimuste kohta, sealhulgas pakkumuse maksumuse hindamise valemi osas, tuleb jätta tähelepanuta.

Tagasi üles