Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Esimene elektri toel liikuv kruiisilaev on startinud (5)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
MS Roald Amundsen Ulsteinviki lähedal
MS Roald Amundsen Ulsteinviki lähedal Foto: Reuters / Scanpix

NBC News vahendab, et laineid on asunud lõikama esimene pooleldi elektrijõul sõitev kruiisilaev, mis kannab nime MS Roald Amundsen

Laeva mahutavus on 530 reisijat ning ta on loodud seilama polaaraladel nagu Norra, Gröönimaa, Alaska, Kanada ja Antarktika. MS Roald Amundsen liigub uudse hübriidsüsteemi abil, kus suuri akupanku aitavad toita madala väävlitasemega gaasiõlil töötavad mootorid. Mootorite üleliigne energia salvestatakse akudesse ja seda energiat saab kasutada laeva käiturite energiaga varustamiseks. Pisteliselt on laev võimeline ka ainult akujõul töötama. Taoline süsteem vähendab laeva kütusekulu ning tagab mootorite optimaalse funktsioneerimise. Samuti aitab see vähendada CO2 heitkoguseid 20% võrra. 

MS Roald Amundsen on toodetud Norra firma Hurtigruten poolt, kes kavatseb aastatel 2020 ja 2021 liinidele tuua veel kaks samasuguse jõusüsteemiga laeva (ühele on juba nimigi antud: MS Fridtjof Nansen). Hurtigruten on pühendunud jätkusuutlikule keskkonnapoliitikale ka ühekordsete plastiknõude keelustamisega oma laevadel ning omab eesmärki kahekümne aasta jooksul heitgaasivabaks saada. 

Ka Eestis toimub sarnaseid arenguid

Juuli lõpus ilmus sõnum, et mandri ja suursaarte vahelist laevaliiklust opereeriv laevandusettevõte TS Laevad OÜ sõlmis lepingu Eesti laevaehitusfirmaga Baltic Workboats AS parvlaeva Tõll keskkonnasõbralikuks hübriidlaevaks ümberehitamiseks. Ümberehituse käigus paigaldatakse laevale akupank, mis võimaldab vähendada diiselkütuse tarbimist ning sellest tekkivate heitgaaside  hulka, asendades fossiilse kütuse osakaalu akupankadesse salvestatud elektrienergiaga.  Ka TS Laevad loodab, et 1,6 miljonit eurot maksma minev renovatsioon aitab vähendada laeva diislikütuse tarbimist viiendiku võrra. Firma esimees Jaak Kaabel sõnas tollal järgnevalt: «Tegutseme selles suunas, et tulevikus täielikult loobuda Väinamere parvlaevade puhul fossiilsetest kütustest ja jõuda null-emissioonini. Usume, et iga aastaga saab keskkonnasõbralikkus aina olulisemaks argumendiks ka meie reisijatele.»

Osalisel akupankade elektritoitel peab Tõll lepingu kohaselt sõitmist alustama hiljemalt järgmise aasta 29. veebruaril.

Tagasi üles