Meediafirmade esindajate hinnangul võib Eesti Posti otsusega tõsta perioodika kojukande hinda ja samas vähendada kojukande mahtu ning kiirust kaasneda lehtede tellimise kadumine maapiirkondades. Samuti võiks sellele järgneda üleüldise kojukandevõrgu kokkutõmbamine, kirjutas ERR.
Süsteem variseb kokku: Eesti Posti hinnatõus võib kaotada paberlehtede kojukande (9)
«Süsteem variseb kokku. Ta variseb kokku, sest siin tekib ahelreaktsioon, kus inimesed, eriti maal, hakkavad loobuma tellimustest, mahud vähenevad, ja kuna kojukanne on mahupõhine äri, siis hinnad kallinevad veelgi ja ühel hetkel seda kojukannet ei toimugi,» rääkis Eesti Meediaettevõtete Liidu juht Mart Raudsaar. «See võib juhtuda küllalt kiiresti, kui ma vaatan Läti ja Leedu kogemusi.»
Postimees Grupi juhatuse esimehe kohusetäitja Andrus Raudsalu sõnul ei ole Eesti Posti esmaspäeval teatavaks tehtud 11,1-protsendiline perioodikateenuste hinnatõus põhjendatud, meediaettevõtted oleks aga nõus 5-protsendilise hinnatõusuga.
«Eks lõpuks leitakse läbirääkimiste lõpus enamasti mõistlik lahendus, aga täna on meie seisukoht, mida toetavad ka kõik teised lehti välja andvad ettevõtted, et me oleksime 5 protsendiga valmis lepingusse minema, kõrgem hind tundub meile aga ebaõiglane,» sõnas Raudsalu BNS-ile.
Kõrgem hinnatõus kajastub ka ajalehetellimuste hindades. «Kui me räägime 11-protsendilisest hinnatõusust, siis tähendab see tõenäoliselt 50-sendist tellimuse hinnatõusu puhtalt Omniva hinnatõusu katteks.»
Tellimuste hulga vähenedes tekib ka lumepalliefekt, mistõttu tuleb hinda taaskord tõsta ning seejärel väheneb tellimuste hulk veelgi. Raudsalu sõnul pole ka 5-protsendilise hinnatõusu puhul iga-aastane hindade tõstmine jätkusuutlik. «Kuskil on täpselt samamoodi lehelugejate taluvuse piir, kust nad ikkagi edasi ei ole nõus enam lehe eest maksma.»
«Mina arvan, et riik peaks käituma siin selgelt jõulise omanikuna, just arvestades riigi kodanikke, mitte Eesti Posti kui äriettevõtet. Natuke on ka see probleem, et riik vaatab Eesti Posti kahelt positsioonilt: ühe käega tahaks kasumit võtta, teise käega jagab dotatsioone kojukande toetuseks,» märkis Raudsalu.
Eesti Post teatas esmaspäeval ka plaanist viia läbi analüüs universaalse postiteenuse ja vabaturuteenuse eraldamise kohta, mis võiks Raudsalu sõnul riigifirma rollikonflikti lahendada ning tekitada turul selguse. Samas peab aga jälgima, et eraldamisel ei tekiks olukorda, kus ühe arvelt salamisi doteeritakse teist ettevõttesiseselt.
Raudsalu tõi välja, et Postimees Grupi ja Ekspress Grupi ühine ettevõte Express Post teostab kojukannet ligikaudu seitse korda väiksema kulubaasiga kui Eesti Post. «Express Post kannab koju peamiselt linnades ja suurtes asulates, Eesti Post ka maapiirkondades, kus kindlasti kulud on suuremad. Puhtalt kõrvalt vaadates tundub siiski, et nii suur vahe ei tohiks olla kuidagi õigustatud,» ütles ta.
Eesti Post: hinnatõus tagab kojukande säilimise
Eesti Posti perioodikateenuste juhi Sandra Kruseli sõnul on perioodikateenuse 11,1-protsendiline hinnatõus parim viis kvaliteetse kojukandeteenuse säilitamiseks.
«Perioodikateenuste hindade osas on peetud väljaandjatega läbirääkimisi alates märtsist ning kompromissina saavutatud hinnatõus on hetkel parim viis, kuidas tagada kvaliteetse kojukande säilimine. Hinnatõusuga kaasnevad täiendavad rahalised vahendid suunatakse postitöötajate palgatõusuks. Tänu hinnatõusule saab ettevõte maksta neile konkurentsivõimelisemat palka,» ütles Krusel kommentaaris BNS-ile.
Arvestades plaanitavat hinnatõusu ning riigipoolset dotatsiooni on 2020. aasta kojukande prognoositav kahjum ettevõttele siiski 2,2 miljonit eurot.
Kruseli sõnul on Eesti Postil ka edaspidi plaanis jätkata kojukannet senistel kokkulepitud tingimustel, et lehed peavad inimeste postkastidesse jõudma päeva jooksul, maapiirkondades hiljemalt kella 16-ks. «Konkurentsivõimeline palk on üks vahend, kuidas saame kvaliteetset tööd tagada.»
«Jätkusuutliku kojukande püsimine on väljakutse, millele peavad koos lahenduse leidma riik, kirjastused ja teenusepakkujad ehk postiettevõtted,» sõnas Krusel, kelle sõnul on kojukanne vaid üks komponent, mis kujundab lehetellimuse lõpphinna tarbijale.
Eesti Posti kaubamärki kasutav Omniva teatas esmaspäeval, et tõstab perioodikateenue hindu tulevast aastast 11,1 protsenti, meediaettevõtete hinnangul on hinnatõus aga liiga suur ning ettevõtted oleks nõus 5-protsendilise hinnatõusuga.