Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Sõerd: Helme neljarealised maanteed oleksid maksumaksjale kordades kallimad (46)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Aivar Sõerd
Aivar Sõerd Foto: Sander Ilvest / Postimees

Riigikogu rahanduskomisjoni liikme, endise rahandusministri Aivar Sõerdi sõnul ei ole era- ja avaliku sektori koostöövorm suurte infrastruktuuriobjektide puhul tõsiseltvõetav variant, kuna objekt võib minna maksumaksjale sellisel juhul kordades kallimaks. 

Sõerdi sõnul pole rahandusminister Martin Helme idee põhimaanteed avaliku ja erasektori koostöös neljarealiseks ehitada uus ning rahandusministeerium on ka varem olnud sellisest vormist teadlik. Koostöö avaliku ja erasektori vahel ehk PPP tähendaks seda, et avalik sektor tellib erasektorilt töö ning maksab selle eest pika perioodi jooksul kasutusrenti.

«Era- ja avaliku sektori koostöövorm suurte infrastruktuuriobjektide puhul pole tõsiseltvõetav variant, sellel on mitmeid puudusi. Nendest suurim on see, et lõppkokkuvõttes läheb objekt maksumaksjale kordades rohkem maksma kui riigieelarvest otse finantseerides. Lisaks lisandub risk, et tekib pikaajaline sõltuvus ühest koostööpartnerist,» ütles Sõerd BNS-ile. 

Reformierakondlasest endise ministri sõnul pole näidet vaja kaugelt otsida. «PPP vormi rakendati Tallinna koolide renoveerimisel ja see koostöövorm tegi kogu ettevõtmise ebamõistlikult kalliks. Kasutusrendi vormis tasumise puhul lisanduvad erasektori laenukulud, marginaalid ja nii edasi. Pealegi riik saaks ise võlakirju emiteerida palju soodsamatel tingimustel kui erasektori ettevõtted,» märkis ta. 

Teiseks tuleb Sõerdi sõnul arvestada ka sellega, et suurte infrastruktuuriobjektide ehitustel on omad mõistlikud ehitusgraafikud.

«Kuhjates need kokku aastatele, kus ehitushinnad on niigi kõrged, tekivad omakorda hinnasurved ja tööde kallinemised. Ehitustöid teevad nii PPP projektide kui ka eelarvest otse finantseerimise puhul ikkagi olemasolevad projekteerimisfirmad ja ehitusettevõtted ning nende ressurss on piiratud,» märkis ta. 

Rahandusminister Martin Helme teatas neljapäeval, et suured infrastruktuuriprojektid nagu Tallinna-Pärnu, Tallinna-Tartu ja Tallinna-Narva maanteede neljarealiseks ehitamine ning Saaremaa silla rajamine tuleks teostada avaliku ja erasektori koostöös. 

Ministri sõnul andis ta ka korralduse ministeeriumil ette valmistada vastav seadusandlik raamistik ning lähiajal plaanib Helme viia ettepanekud suurprojektide töösse võtmiseks valitsusse.

Tagasi üles