200-aasta tagusel Bellingshauseni ekspeditsioonil osales laevakunstnikuna Peterburi kunstiakadeemia professor Pavel Mihhailov, kelle joonistuste ja akvarellide kaudu saame tänapäeval visuaalse ettekujutuse toonase ekspeditsiooni käigust.
Ajaloolise Bellingshauseni ekspeditsiooni eeskujul on Antarktika 200 laevaperre kaasatud laevakunstnikud. Retke salvestatakse ka kaasaegse foto- ja videotehnikaga, seetõttu jääb laevakunstnikel rohkem loomingulist vabadust materjalide ja maalitavate situatsioonide valikul. Etapil Kopenhaagenist Bergenini sõitis mootorpurjekal Admiral Bellingshausen meresõidu kroonikuna kaasa Meremuuseumi kunstnik Roman Matkiewicz.
«Kõige rohkem auru läks ekspeditsiooni ettevalmistamise ajal materjalide valiku peale. Pliiatsid, pastellid või värvid? Kui värvid, siis millised? Et oleks mugav laeval kasutada ja lihtne transportida. Ja otsus oli ajaleht. Postimees,» selgitas Matkiewicz. Värvidena kasutas ta akrüülvärve, mis maalimise ajal on veega lahjendatavad, kuid pärast kuivamist jääb pilt pigem õlimaali kui guaššvärvi moodi.
Ajalehtedel maali alla jäänud artiklite ja fotode sisu on läbi värvi osaliselt nähtav, kuid ei ole pildiga kuidagi seotud, lehed valis Matkiewicz täiesti juhuslikult. Et sõitvas laevas pole maalimiseks alati piisavalt ruumi, oli Matkiewiczi peamiseks tööriistaks joonistusplokk, kuhu kunstnik tegi visandeid ka purjetamise ajal. Ajalehtedele maalis ta pildid sadamates seistes või kai peal ning osa maalidest ootab veel ateljees lõpetamist.
Kõik retkest inspireeritud maalid loodab Matkiewicz viimistleda ning näitusele panna Antarktika 200 ekspeditsiooni Eestisse naasmise ajaks.
Kuula intervjuud kunstnik Roman Matkiewicziga Kuku Meretunnist!