Esmaspäeval pankrotiavalduse esitanud Saab Automobile'sil on 64-aastane ajalugu ja seitse miljardit Rootsi krooni võlgu.
64-aastase ajalooga pankrotistuva Saabi võlg on seitse miljardit
Saab rajati Rootsis riigi abiga 1937. aastal lennukite toomiseks, pärast sõda 1947. aastal töötati seal välja esimene auto, mis tootmisse jõudis 1949. aastal. Nüüd, kus autotootmine on pankrotis, jätkab Saab AB lennukite ja kaitsesüsteemide tootmist.
1969. aastal liideti Saab Scaniaga ja firma nimeks sai Saab-Scania. Saabi autotootmise kõrgaeg jäi 1980. aastatesse, kui nõrk Rootsi kroon soodustas autode eksporti USAsse ja Suurbritanniasse.
Aastakümne lõpus saabusid aga finantsraskused ja 1990. aastal ostis USA General Motors 50 protsenti Saab-Scaniast. 10 aastat hiljem ostis GM ka ülejäänud Saabi aktsiapaki ära. GMi kahekümneaastases omanduses suutis Saab kasumisse jõuda ainult ühel aastal – 2001.
Saabi töötajad väitsid 2009. aastal, et GM ei investeerinud piisavalt Saabi, mille tootmisliinid vananesid ja nõudlus vähenes.
Viimase majanduskriisi ajal sattus GM ise raskustesse ja müüs Saabi 2010. aastal 400 miljoni dollari eest Hollandi firmale Spyker, mis nüüd kannab nime Swedish Automobile. Spyker tahtis Saabi 2012. aastal kasumisse viia.
Pankrotistunud Saabi vastu on nõudeid enam kui seitsme miljardi krooni eest, põhiliselt on need alltöövõtjatelt.
Seni ei ole teada, mis saab Saabi kaubamärgist, mille üle saavad otsustada Saab AB, Scania AB, pankrotihaldur Mats Emthen ja advokaadifirma Carter, kirjutas Affärsvärlden.