Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) ei rahuldanud Hugo Osulale kuuluva Mootor Grupi ettevõtete Lux Expressi ja Eesti Bussi avaldust möödunud aastal tasuta veetud laste ja puudega isikute eest hüvitise määramiseks.
Riik saatis Osula bussifirmad pikalt: tasuta veetute eest ei maksta hüvitist (8)
«Riigikogu on antud küsimust käsitlenud ühistranspordiseaduse eelnõu menetlemisel 2013. ja 2014. aastal, kuulates ära erinevad seisukohad ja arvamused ning eelnõu seadusena vastu võttes jõudnud järeldusele, et tasuta sõidu õiguse kehtestamine ei ole põhiseadusega vastuolus,» kirjutas majandus- ja taristuminister Taavi Aas vastuses bussifirmade avaldusele.
«Kehtiva ühistranspordiseaduse kohaselt ei hüvitata paragrahvis 34 nimetatud kategooria sõitjate tasuta vedu vedajale. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil puudub õiguslik alus nimetatud sätte kohaldamata jätmiseks ning hüvitise määramiseks,» lisas Aas.
Lux Express ja Eesti Buss taotlesid juuni algul riigilt vastavalt 459 281 ja 77 938 euro hüvitamist möödunud aastal tasuta veetud laste ja puudega isikute eest.
Kehtiva ühistranspordiseaduse järgi on vedaja kohustatud riigisisesel liinil tee-, vee- ja raudteeliikluses tasuta vedama last, kes ei ole käimasoleva õppeaasta 1. oktoobriks saanud seitsmeaastaseks, samuti last, kelle koolikohustuse täitmise alustamine on edasi lükatud, puudega kuni 16-aastast isikut, sügava puudega 16-aastast ja vanemat isikut, raske nägemispuudega isikut, sügava või raske nägemispuudega isiku saatjat või puudega isikut saatvat juht- või abikoera.
Firma poolt antud gruppidele pakutud tasuta vedu riik aga ei hüvita.
Lux Express ja Eesti Buss pöördusid nõudega majandus- ja taristuminister Taavi Aasa ja sotsiaalkaitseminister Tanel Kiige poole. Nende hinnangul on sotsiaalhoolekanne riigi põhiseadusest tulenev kohustus, mille jaoks peab riigil olema eelarves katteallikas ning sotsiaalne nõudeõigus ei saa olla suunatud ettevõtjate vastu.
Bussifirmade hinnangul on riik ühistranspordiseaduse vastava nõudega hiilinud kõrvale oma põhiseaduslikust hoolekandekohustusest.
Bussifirmade nõue põhineb advokaadibüroo Sorainen analüüsil, mille kohaselt saaks põhiõiguse intensiivseid riiveid pidada õigustatuks vaid siis, kui vedajale määratakse ühistranspordiseaduses tingitud piirangu eest õiglane hüvitis avalduses määratletud ulatuses. Õiglaseks hüvitiseks peab Sorainen avaldajate poolt mullu saamata jäänud piletitulu.